Wednesday, June 12, 2013

Ungkapan pada papan tanda

Beberapa papan tanda baharu (4 buah) telah di pasang sebelum  penggal sekolah bermula.Papan papan tanda tersebut tertera pada tembok  lantai 1 berdekatan Bilik Guru dan di Taman Warisan Geografi  yang menempatkan berbagai spesis ikan.

 
kolam ikan TWG
kredit gambar:WNAzmi blogspot

Ilmu yang di curahkan guru seumpama air sungai mengalir yang tidak pernah putus.
(Pengetua) 
Antara gunung dan sungai terkandung makna kehidupan yang perlu di terokai manusia (Pengetua). 
Perjalanan beribu-ribu batu bermula dengan satu langkah (petikan)
Orang berilmu seumpama sungai yang bersih dan tenang (Pengetua).

Sekolah tetap  mencakna  iklim pengajaran dan pembelajaran(PdP) terus menarik dan menyeronokan dengan membuat beberapa anjakan paradigma melakukan transformasi dalam ekosistem pendidikan.Papan tanda bermaklumat menjadi suntikan minda  pelajar secara tidak langsung sebaik melangkah masuk ke perkarangan SMKSB@STAR walau pun bagi sesetengah mereka agak sukar memahami pengertian ungkapan tersebut.Saya yakin lama-kelamaan pelajar memahami dan menghayati maksud kata-kata tersebut dengan baik.Pembangunan iklim semakin menarik dengan siapnya kolam ikan  menjadi terapi minda yang tengah penat dan berserabut dengan tugas harian kembali tenang , sejenak memerhati tingkahlaku anak-anak ikan berenang tangkas dan riang di bawah air terjun buatan. Rimbunan pokok yang menghijau bersama adunan warna warni bunga-bungaan menambah sejuk fikiran dan perasan.

 
beberapa minggu lagi kolam TWG lebih menarik
apabila bunga-bunga dan tumbuhan renek tumbuh
membesar di sekelilingnya.

kredit gambar:WNAzmi blogspot

 
Monasik yang setia

Iklim luar sekolah juga perlu di beri wajah bersih dan ceria.Selama beberapa hari ini Pengetua dan Monasik(tukang kebun)bersama  tukang sapu membersih dan menanam pokok dan bunga-bungaan di hujung bangunan sekolah berdekatan pintu masuk pelajar yang sebelum ini nampak jorok dan tidak terurus mencemarkan imej SMKSB@STAR.Setiap pagi Monasik menyiram dan menjaga pokok-pokok dengan rajin dan setia.Kini wajah sekolah telah berubah semakin ceria,cantik dan bersinar sesuai dengan namanya SMK Sinar Bintang yang menjadi kebanggaan pelajar dan seluruh warga. Terima kasih Monasik.


Pengetua SMKSB@STAR
Rabu 12 Jun,2013.


No comments:

Post a Comment

Menjana kekuatan organisasi

Organisasi merupakan wadah penyatuan umat yang di asaskan untuk mencapai sesuatu matlamat. Berbagai bentuk organisasi mempunyai tujuan berm...