Thursday, June 6, 2013

Taman Warisan Geografi (TWG)


















Taman Warisan Geografi(TWG) mula beroperasi
pada hari Khamis 6 Jun 2013 setelah hampir dua 
bulan pembinaan oleh Che'gu Subki dan Che'gu Yusoff .



Ikan-ikan merah mendapat habitat 
baharu yang lebih luas dan selesa.



Subki memerhati anak-anak ikan 
yang baru di lepaskan dalam kolam 




Hijau dan bersih.Laluan ke TWG


Tenang dan damai.Udara segar banyak oksigen.

 

Pandangan dari atas (tingkat 1)



















Dua aliran sungai berdasarkan inspirasi Pengetua .
Ilmu yang di curahkan guru seumpama air sungai mengalir
yang tidak pernah putus.


















Tumbuh-tumbuhan dan teratai menghiasi keindahan kolam .




Pandangan TWG dari atas seperti sebuah pulau kecil.




Iyo nan sabana rancak kecek urang awak.
(Cantik sungguh pemandangan kolamnya)




Macam  resort nampaknya.Kita akan hiaskan lampu nanti.




Kami selesa tinggal di sini. Tolong jangan ganggu kami lagi.


Saya ingin mengucapkan terima kasih dan penghargaan khusus kepada Che'gu Subki, Che'gu Yusoff,Che'gu Shahmi  dan Che'gu Rosnah Samlee yang telah menyiapkan kolam Taman Warisan Geografi(TWG) sebagai salah satu projek yang boleh memberikan suntikan minda kepada para pelajar dan guru-guru menekuni pelajaran mereka selama berada di sekolah.Saya telah meminta supaya kolam ini di besar dan diperdalamkan untuk tujuan kajian pelajar terutama dalam subjek Sains dan Geografi berkenaan ekologi hutan,sungai yang saling bergantung antara satu sama lain untuk membentuk  ekosistem kehidupan yang seimbang.Kawasan ini yang dahulunya terbiar,kusam dan tidak bermaya berjaya di bangunkan secara beransur-ansur dengan menanam beberapa batang pokok palma,bunga-bungaan dan pembinaan kolam ikan oleh Chegu Subki kini telah berubah wajah menjadi tempat kajian pelajar yang bermaklumat.Laluan Sejarah berdekatan TWG menambahkan lagi aura SMKSB@STAR ketika ini.

Sekolah ini semakin ceria,sejuk dan nyaman bersama kehijauan pokok yang sedang membesar, beradun lembut pelbagai spesis bunga yang beraneka warna tumbuh subur  menjadi terapi diri sebaik melangkah masuk ke perkarangannya. Jika anda kurang percaya, sila lah kunjungi SMKSB@STAR , anda akan teruja melihat keindahan lanskapnya.Terima kasih Che'gu Rosnah memuat turun gambar-gambar menarik.


School compound currently  cheerful,calm and harmony. We want excellence in all aspects. We want develop our school stigma.We want students and teachers love school as their home. They feel proud of SMKSB@STAR  at all the times.We can make a difference. Einstein said: I do not teach my students, I create a climate that is conducive to learning.Confucius said: What I  hear, I forget, What I see, I remember and What I do I understand.

Pengetua SMKSB@STAR
Jumaat 7 Jun,2013.


2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Ya.Dulu saya ada sebut nama Shahmi dalam artikel pada peringkat awal kolam di konstruksi.Terima Kasih.Hebat che'gu-che'gu SMKSB@STAR.

    ReplyDelete

Menjana kekuatan organisasi

Organisasi merupakan wadah penyatuan umat yang di asaskan untuk mencapai sesuatu matlamat. Berbagai bentuk organisasi mempunyai tujuan berm...