Saturday, April 20, 2013

156 korban gempa bumi


  • Foto Bangunan runtuh selepas gempa melanda Kampung Gucheng di Lushan, Ya’an barat Laut Sichuan. - AP Photo
  • Foto
5,500 cedera gegaran magnitud 6.6 landa Sichuan

Beijing: Seramai 156 orang terbunuh dan 5,500 lagi cedera selepas gempa bumi magnitud 6.6 menggegarkan kawasan terpencil serta kawasan pergunungan Sichuan, wilayah barat daya China, semalam.
Lokasi gegaran terletak dekat kawasan gempa bumi besar yang mengorbankan hampir 70,000 penduduk pada Mei 2008.

Kami amat sibuk ketika ini, ada kira-kira lapan atau sembilan mangsa yang cedera, doktor sedang menguruskan kes itu” Liu, Doktor Hospital Ya’an

Gempa terbaru berlaku jam 8.03 pagi (0002 GMT) di daerah Lushan dekat bandar Ya’an dengan pusat gempa pada kedalaman 12 kilometer, kata biro Tinjauan Geologi Amerika Syarikat (USGS).

Gempa itu dirasai penduduk di wilayah berjiran dan ibu kota wilayah Chengdu, menyebabkan ramai penduduk bergegas keluar bangunan, lapor perkhidmatan mikro blog Sina, Weibo.

Agensi Xinhua melaporkan, angka korban dan cedera dengan 330 mangsa tenat.

Presiden Xi Jinping dan Perdana Menteri, Li Keqiang berkata semua usaha perlu dilakukan bagi menyelamat dan mengehadkan angka kematian. Li dalam perjalanan ke Ya’an.
“Isu paling penting dalam tempoh 24 jam selepas berlaku gempa ialah menyelamatkan nyawa,” kata Li.

6,000 askar dikerah bantu
Xinhua berkata, 6,000 askar dikerahkan membantu usaha menyelamat. Stesen televisyen CCTV berkata, hanya kenderaan kecemasan dibenarkan masuk ke Ya’an dengan lapangan terbang Chengdu dibuka semula.

Kebanyakan kematian tertumpu di Lushan yang sudah terputus bekalan air dan elektrik.

Gambar di laman web China menunjukkan bangunan runtuh dan penduduk dengan balutan berlumuran darah dirawat dalam khemah di luar hospital yang rosak sedikit.

Penyelamat di Lushan menarik 32 mangsa terselamat keluar dari runtuhan, lapor Xinhua. Di perkampungan hampir dengan pusat gempa, hampir semua rumah dan bangunan runtuh, menurut rakaman disiarkan televisyen tempatan.

“Kami amat sibuk ketika ini, ada kira-kira lapan atau sembilan mangsa yang cedera, doktor sedang menguruskan kes itu,” kata seorang doktor di hospital Ya’an dikenali sebagai Liu.

Hospital sedang merawat mangsa yang cedera di kepala dan kaki, tambahnya.

Seorang penduduk Chengdu, terletak 140 kilometer dari Ya’an memberitahu Xinhua, dia ada di tingkat 13 bangunan apabila merasa gegaran.

Bergegar 20 saat

Bangunan itu bergegar kira-kira 20 saat dan kepingan jubin jatuh dari bangunan berhampiran.

Ya’an mempunyai 1.5 juta penduduk dan satu daripada tempat asal budaya teh China. Ia juga menempatkan pusat utama perlindungan panda gergasi di negara itu. - REUTERS

 
Berita Harian Ahad 21 April,2013.

Che'Yahya Che'Soh
Pengetua SMKSB@STAR
Segambut Kuala Lumpur.

No comments:

Post a Comment

Menjana kekuatan organisasi

Organisasi merupakan wadah penyatuan umat yang di asaskan untuk mencapai sesuatu matlamat. Berbagai bentuk organisasi mempunyai tujuan berm...