Monday, August 12, 2013

Jangka hayat bertambah punca pencen tak cukup
Dua cabaran utama sistem pencen Malaysia ialah jangka hayat rakyat negara ini yang semakin panjang dan terhakisnya struktur keluarga tradisional.

Kaji selidik Allianz Asset Management berhubung sistem pencen negara ini mendapati, sejak 1950-an, purata jangka hayat rakyat negara ini meningkat ketara, daripada 54 tahun kepada 73 tahun bagi lelaki, dan 56 kepada 77 bagi wanita.

Ketua Pencen Antarabangsa di Allianz Asset Management AG, Brigitte Miksa, berkata jangka hayat yang lebih panjang itu mendedahkan pesara dengan ketidakcukupan aset untuk membiayai sisa hidup mereka dalam tahun-tahun tambahan berikutnya.


Kombinasi simpanan persaraan yang tidak mencukupi dan jaringan keselamatan sosial yang longgar, katanya menyebabkan golongan tua amat bergantung kepada ahli keluarga untuk meraih sokongan.

“Sekitar 60 peratus pesara di Malaysia hari ini bergantung kepada sokongan ahli keluarga. Bagaimanapun, dengan kadar kelahiran yang menurun, serta faktor urbanisasi sokongan padu ahli keluarga turut berubah.

Sistem pencen negara

“Perubahan demografi dan rangkaian sosial yang tidak mencukupi pula mengancam menarik turun garis kemiskinan golongan ini jauh ke bawah lagi,” katanya dalam taklimat media membentangkan hasil kaji selidik Allianz 2013 berhubung sistem pencen di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Reformasi sistem pencen negara baru-baru ini yang bertujuan menambah baik simpanan persaraan menyaksikan penstrukturan semula ke atas sistem tunggak tunggal yang dimonopoli di negara ini sejak 60 tahun lalu, kepada sistem pencen pelbagai tunggak.

Sebagai maklum balas kepada jangka hayat yang semakin panjang, Parlimen tahun lalu meluluskan undang-undang menaikkan umur persaraan kepada 60 tahun daripada 55 tahun.

Ia bertujuan menjadikan penabungan pencen lebih berkesan dengan meningkatkan lagi nilai tabungan dan mengurangkan risiko hidup lebih lama daripada jangkaan.

Dalam tahun sama, Skim Persaraan Swasta (PRS), tunggak pelaburan ketiga, diperkenalkan, sekali gus menyaksikan peralihan Malaysia kepada skim sistem pencen pelbagai tunggak.

Miksa menyifatkan langkah lebih komprehensif ke arah sistem pencen yang lebih memadai ialah peralihan daripada penggantungan kepada sistem tunggak tunggal kepada sistem pelbagai tunggak dengan penubuhan skim persaraan sukarela berkenaan. 
Berita Harian 
Selasa 13 Ogos,2013
6 Syawal, 1434H

No comments:

Post a Comment

Menjana kekuatan organisasi

Organisasi merupakan wadah penyatuan umat yang di asaskan untuk mencapai sesuatu matlamat. Berbagai bentuk organisasi mempunyai tujuan berm...