Wednesday, February 13, 2013

Elaun Tanggungjawab Pengetua Perlu Kaji Semula

Ketika ini semua Pengetua dan Guru Besar menerima Elaun Tanggungjawab (ETJ) sebanyak RM150 sebulan, bermakna RM5 sehari. Semua Penolong Kanan mendapat RM120.Setahu saya Majlis Pengetua Sekolah Malaysia (MPSM) telah mengemukakan beberapa cadangan kepada pihak Kementerian dan JPA untuk mempertimbangkan kadar elaun tersebut memandangkan Pengetua dan Guru Besar merupakan pasukan pelaksana Dasar Kerajaan bagi mengangkat martabat pendidikan negara setanding dengan negara-negara maju. Guru-guru yang mengajar Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) mendapat RM250 sebulan elaun kritikal lebih tinggi dari Pengetua dan Guru Besar. Guru-guru Ketua Bidang di sekolah Gred B pula tidak mendapat sebarang elaun namun mereka tetap menjalankan tugas dan tanggungjawab dengan sempurna sama seperti rakan-rakan di sekolah bergred A.




Tan Sri Muhyiddin menerima resolusi persidangan 2011
MPSM daripada YDP Kebangsaan Haji Khailani Ab.Jalil
Sumber :MPSM

Menyuntik semangat

Sebagai ahli MPSM kita mengharapkan pihak Kerajaan mengambil kira beban tugas dan pengorbanan  para Pengetua dan Guru Besar dalam memajukan sekolahnya tanpa mengira waktu malah melebihi jam kerja yang ditetapkan. Seawal jam 6.30pagi mereka sudah berada di sekolah dan pulang ke rumah menjelang senja.Kadar elaun sebanyak RM5 sehari yang diterima memang tidak sepadan dengan  tanggungjawab professional seorang Ketua Jabatan yang terpaksa berdepan dengan berbagai isu dan cabaran dalam pengurusan sekolah.Kita mengharapkan Kementerian dan JPA menerima cadangan MPSM untuk di pertimbangkan.Mudah-mudahan dengan pertimbangan Kerajaan untuk mengkaji semula kenaikan kadar ETJ  menjadi penyuntik semangat kepada semua Pengetua dan Guru Besar mempertingkatkan usaha menjayakan  misi Sekolah Unggul Penjana Generasi Gemilang menjadi kenyataan.


Che'Yahya Che'Soh
Pengetua SMKSB@STAR
Kuala Lumpur.
Rabu 13 Februari,2013.




No comments:

Post a Comment

Menjana kekuatan organisasi

Organisasi merupakan wadah penyatuan umat yang di asaskan untuk mencapai sesuatu matlamat. Berbagai bentuk organisasi mempunyai tujuan berm...