Friday, October 21, 2011

Cantiknya Sekolah ku

SMK Danau Kota mempunyai etos tersendiri untuk melahirkan pelajar yang hebat, berbakat dan cemerlang dalam Akademik, Kokurikulum dan Sahsiah mewarnai kepelbagaian etnik dan budaya .

SMK Danau kota terletak ditengah-tengah kawasan perumahan kondo dan pangsapuri yang berkepadatan tinggi berjiran dengan sekolah SK Danau Kota 2 . Sekolah ini mula beroperasi di bangunan sendiri pada tahun 2003. Sebelum itu menumpang di SK Setapak Indah . Jarak dari jalan utama Genting Klang kira-kira 1.5km . SMK Danau Kota dibina secara ' design and build' oleh pemaju yang dilantik kerajaan. Kini SMK Danau Kota mempunyai bilangan pelajar seramai 1,696 orang dalam dua sesi dengan komposisi kaum Melayu 50%, Cina 40% dan india 10% . Bilangan guru pula seramai 125 orang dan staf bukan guru 16 orang berdasarkan waran perjawatan yang diluluskan Kementerian Pelajaran. SMK DANAU KOTA mendapat permintaan yang tinggi dalam kalangan ibu bapa untuk menempatkan anak-anak mereka disni.

Budaya Pelajar

Berkat sokongan dan dokongan semua warga guru, pelajar pelajar SMK DANAU KOTA mula menunjukkan perkembangan budaya positif. Sebaik tiba diperkarangan sekolah mereka secara otomatik berkumpul didataran BESTARI seawal jam 6.30pagi dengan masing-masing membaca buku dan menyelesaikan kerja-kerja sekolah. Keharmonian jelas terjalin antara kaum yang menganggap sekolah mereka sebagai sebuah keluarga besar. Kadang kala timbul rasa terharu melihat anak-anak murid yang boleh mengendalikan sendiri perhimpunan. 'The  School prefect can lead the assembly on their own without teachers. This is a good improvement . We have to polish their talent and build up the skill in all areas to assure they can perform the job successfully.'

Lanskap Sekolah

Kawasan sekolah yang menarik, hijau dan bersih menjadi elemen penyokong kepada seluruh warga untuk ke sekolah. Buktinya pelajar sesi petang sudah berada di sekolah seawal jam 8.30 pagi walau pun kelas bermula jam 1.10 petang. Bila Pengetua bertanya mengapa datang awal mereka berkata suka datang ke sekolah dan membuat kerja rumah dan mentelaah pelajaran di pondok yang disediakan.

Che' Yahya Che' Soh
Pengetua.

6 comments:

Menjana kekuatan organisasi

Organisasi merupakan wadah penyatuan umat yang di asaskan untuk mencapai sesuatu matlamat. Berbagai bentuk organisasi mempunyai tujuan berm...