Thursday, October 13, 2011


50 cedera gegaran magnitud 6.1 dirasai sehingga Pulau Jawa, Lombok

BALI: Gempa bumi kuat pada magnitud 6.1 menggegarkan Pulau Bali, destinasi pelancongan popular Indonesia, semalam menyebabkan penduduk panik selain menjadi punca sekurang-kurangnya 50 orang cedera, ramai luka di kepala dan ada yang mengalami patah tulang.
Kajian Jabatan Geologi Amerika menyatakan, gempa bumi itu berpusat 100 kilometer barat daya pulau itu pada kedalaman 60 kilometer di bawah dasar laut.
Walaupun ia tidak mencetuskan amaran tsunami, gempa bumi itu dirasai beratus-ratus kilometer hingga ke Pulau Jawa dan Lombok.

“Gempa itu menyebabkan saya terjatuh dari motosikal,” kata seorang mangsa yang cedera, Miftahul Chusna.

Antara yang cedera termasuk seorang pelajar dan tiga guru apabila siling sekolah menengah mereka runtuh, kata wakil agensi bencana alam tempatan, I Gede Tejo.

Pegawai perhubungan awam untuk Hotel Sanur Beach, Candy Juliani, berkata gempa bumi itu menyebabkan keadaan kelam kabut dan tetamu bergegas keluar bilik dan berada di jalan.
“Kami ada laluan kecemasan untuk situasi seumpama ini. Tetapi, semua orang panik dan tidak menghiraukannya,” katanya.

Agensi Meteorologi, Cuaca dan Geofizik Indonesia (BKMG) berkata, magnitud gempa itu adalah 6.8, sedalam 10 kilometer.

Siling di beberapa sekolah dan pejabat serta kuil Hindu purba di sepanjang pantai turut rosak manakala dinding retak.

“Saya masih ketakutan. Tiada kerosakan besar berlaku tetapi ada barang yang terjatuh dari dinding. Ia amat kuat,” kata Stuart McDonald, seorang penduduk Australia.

Gegaran juga dirasai selama beberapa minit di kawasan pelancongan utama, Kuta, kata Endro Tjahjono, pegawai Agensi Meteorologi, Cuaca dan Geofizik. – Agensi

No comments:

Post a Comment

Menjana kekuatan organisasi

Organisasi merupakan wadah penyatuan umat yang di asaskan untuk mencapai sesuatu matlamat. Berbagai bentuk organisasi mempunyai tujuan berm...