Thursday, October 20, 2011

Digital transformasi pelengkap
Oleh Johari Ibrahim dan Azrina Ahzan
2011/10/20
NAJIB pada sidang media selepas Mesyuarat ke-14 Panel Penasihat Antarabangsa Malaysia, Koridor Raya Multimedia  di pejabatnya, di Putrajaya, semalam. Turut kelihatan Muhyiddin dan Badlisham  (tiga dari kanan).

NAJIB pada sidang media selepas Mesyuarat ke-14 Panel Penasihat Antarabangsa Malaysia, Koridor Raya Multimedia di pejabatnya, di Putrajaya, semalam. Turut kelihatan Muhyiddin dan Badlisham (tiga dari kanan).
Sebahagian inisiatif tumpu inovasi, kreativiti serta produktiviti: Najib

PUTRAJAYA: Datuk Seri Najib Razak semalam mengumumkan Program Transformasi Digital dinamakan Digital Malaysia, sekali gus melengkapkan Agenda Transformasi Nasional yang memacu ke arah negara berpendapatan tinggi menjelang 2020.

Perdana Menteri berkata, inisiatif Digital Malaysia adalah satu daripada program transformasi utama dalam dasar transformasi nasional yang juga inisiatif terakhir diketengahkan selepas Program Transformasi Kerajaan (GTP), Model Baru Ekonomi (MBE), Program Transformasi Ekonomi (ETP), Program Transformasi Politik (PTP) dan Program Transformasi Luar Bandar (RTP) yang diumumkan sebelum ini.
Sebahagian inisiatif itu akan memberi tumpuan khusus kepada dua pemacu utama, iaitu inovasi dan kreativiti serta produktiviti.
Digital Malaysia menjadi inisiatif utama yang akan dikendalikan Perbadanan Pembangunan Multimedia Malaysia (MDeC), katanya pada sidang media selepas mempengerusikan Mesyuarat ke-14 Panel Penasihat Antarabangsa Malaysia (MIAP), Koridor Raya Multimedia (MSC) di pejabatnya semalam.

Najib turut mempengerusikan Mesyuarat Majlis Pelaksanaan MSC Malaysia kali ke-23.

Hadir sama Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin; Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan; Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Dr Maximus Ongkili, Pengerusi MDeC, Tan Sri Abdul Halim Ali dan Ketua Pegawai Eksekutif MDeC, Datuk Badlisham Ghazali.

Najib berkata, inisiatif Digital Malaysia disasarkan memberi sumbangan RM75 bilion kepada Pendapatan Kasar Negara (GNI) menjelang 2020.
Selain itu, katanya, inisiatif teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sedia ada menyumbang kepada GNI sebanyak RM93 bilion dan jangkaan RM126 bilion daripada projek ICT di bawah GTP dan ETP.

Ia menjadikan sumbangan keseluruhan inisiatif Digital Malaysia kepada GNI ialah RM294 bilion menjelang 2020.

Menerusi inisiatif Digital Malaysia, kedudukan Malaysia dalam ranking ekonomi digital disasar kepada 20 negara teratas menjelang 2020, berbanding kedudukan 36 pada masa ini, manakala kedudukan daya saing dunia pada ranking ke-10, katanya.

Mengulas mesyuarat MIAP, Najib berkata, ia antara lain membincangkan kaedah untuk menyuntik kemahiran pemikiran kreatif dan inovatif dalam sistem pendidikan.

Terdahulu, berucap sebelum mempengerusikan Mesyuarat Majlis Pelaksanaan Koridor Raya Multimedia (MSC), Najib berkata, hasrat kerajaan mewujudkan negara berasaskan Ekonomi Digital memerlukan satu rangka kerja khusus, bagi memastikan kelancaran pelaksanaannya, selain bagi menjamin keberkesanannya.

Beliau berkata, kerajaan menyedari bidang digital turut berperanan penting atau menjadi teras kepada pelaksanaan program transformasi sedang dijalankan.

Malah, katanya, kerajaan juga sedar era baru perkembangan ekonomi turut dijana menerusi ekonomi berasaskan pengetahuan dengan teknologi digital sebagai pemangkin utamanya.


Sumber: Berita Harian 20 Oktober,2011

No comments:

Post a Comment

Menjana kekuatan organisasi

Organisasi merupakan wadah penyatuan umat yang di asaskan untuk mencapai sesuatu matlamat. Berbagai bentuk organisasi mempunyai tujuan berm...