Wednesday, November 13, 2013

Surah Qaf




Sumber Video: WNazmi
Khamis 14 November,2013.

Qaf... Demi Al Qur'an yang sangat mulia.Surah ini di baca Nabi saw di tempat-tempat umum untuk memperingatkan manusia tentang hari kebangkitan.Pertanyaan Allah kepada Neraka  apakah masih kosong, lalu dijawab oleh Neraka apakah masih ada lagi tambahan Ya Allah. Gambaran tentang kematian yang selalu manusia lari darinya.Hamparan bumi yang terbentang luas dengan gunung ganang memacak kukuh dan Allah menumbuhkan berbagai jenis tanaman yang indah dipandang mata.

Semuanya itu menjadi tabsirah (peringatan) bagi tiap-tiap hamba yang mengingati Allah. Turunnya hujan dari langit untuk manfaat manusia.Allah menumbuhkan dari air itu pohon-pohon dan biji-bijian yang di ketam. Pohon-pohon kurma yang tinggi mempunyai mayang yang bersusun untuk menjadi rezeki bagi hamba-hamba (Kami) dan Allah hidupkan dengan air, tanah yang mati (kering) seperti itulah terjadinya kebangkitan.Setiap orang akan di kawal oleh Malaikat Raqib dan Atiq mencatat setiap amalan manusia. Surah ini mengandungi 45 ayat diturunkan di Mekah dan sering di baca oleh Nabi saw waktu mengimami solat Subuh dan sunat Hari raya.


Wallahua'lam.
Diadaptasi dari Tafsir Al Qur'an 

Che'Yahya Che'Soh
Pengetua SMKSB@STAR
Segambut, Kuala Lumpur.
Khamis 14 November,2013.





No comments:

Post a Comment

Menjana kekuatan organisasi

Organisasi merupakan wadah penyatuan umat yang di asaskan untuk mencapai sesuatu matlamat. Berbagai bentuk organisasi mempunyai tujuan berm...