Thursday, September 15, 2011

Mengekalkan Kemerdekaan Melestari Perpaduan

Kemerdekaan ialah kebebasan dari cengkaman penjajah yang menaungi dan mentadbir sesebuah negara . Negara negara berkuasa besar sering menjadikan negara kecil sebagai jajahan takluknya dengan memperkenalkan sistem pemerintahan keatas negara yang dijajah. Malaysia tidak terkecuali turut dijajah oleh beberapa kuasa asing seperti Portugis , Belanda, Jepun dan Inggeris. Kesan peninggalan penjajah masih kekal hingga kini seperti A Formosa di Melaka, pantai Port Dickson di Negeri sembilan dan George Town Pulau Pinang(sekadar beberapa contoh) . Sejarah kemerdekaan negara tersimpan dengan kemas di Muzium London England sebagai bukti negara ini pernah berada dibawah tadbiran British.

Malaysia Negara Makmur

Dari segi geografi Negara Malaysia berada di tengah-tengah laluan perdagangan Selat Melaka dikelilingi oleh dua buah negara bersahabat Indonesia dan Thailand. Selat Melaka termasyhur sejak berkurun sebagai Pusat Perdagangan Dunia dimana kapal-kapal berlabuh membawa barangan dagangan dari serata dunia. Tidak hairan mengapa negara ini menjadi rebutan kuasa asing melebarkan cengkaman keatas bumi yang makmur ini.

No comments:

Post a Comment

Menjana kekuatan organisasi

Organisasi merupakan wadah penyatuan umat yang di asaskan untuk mencapai sesuatu matlamat. Berbagai bentuk organisasi mempunyai tujuan berm...