Monday, September 26, 2011

BICARA PENGARAH (BARU) 26 September 2011

Dato' Haji Khairil bin Awang Pengarah Pelajaran Jabatan Pelajaran Wilayah Persekutuan

Pagi tadi berlangsung Mesyuarat Profesionalisma (Bicara Pengarah Baru) Dato' Khairil  Awang di Auditorium Tan Sri Rafie Mahat JPN Wilayah Kuala Lumpur. Beliau menyentuh beberapa perkara penting berkaitan tadbir urus yang berlaku disekolah . Harapan masyarakat terhadap kemajuan anak-anak mereka sangat tinggi (public expection is very high). Beliau mengingatkan hadirin membuat kajian impak tentang kepimpinan disekolah berdasarkan perancangan,pemantauan, penilaian , penambahbaikan dan outcome dengan membuat refleksi yang betul dan tepat. Kajian perlu merujuk kepada 'Blue Ocean Strategy'. Impak daripada setiap program mestilah berfokus kepada kemenjadian murid. Penjawat awam perlu adil dalam menjalankan tugas , menggunakan masa yang diperuntukan dengan baik disamping bersifat ehsan dan tidak zalim.

Pengurusan Kewangan

Beliau mengingatkan semua Pengetua dan Guru Besar supaya melaksanakan tanggungjawab dengan amanah, transparen, telus dan penuh berintegriti dalam pengurusan kewangan kerana menurutnya banyak aduan diterima mengenai ketidaktelusan yang berlaku.

Instruksional Leadership

Pengetua dan Guru Besar sebagai pemimpin kurikulum disekolah mesti memainkan peranan bagi memastikan proses P&P berjalan dengan sempurna dengan maksud " zero absent of teachers during teaching and learning process" . Beliau akan memastikan pergerakan keluar guru guru diminimakan. Pengetua dan Guru Besar tidak dibenarkan meninggalkan sekolah semasa musim peperiksaan awam. Beliau seterusnya menyentuh mengenai 'Education For All dalam konteks Malaysia iaitu Rakyat didahulukan ,Pencapaian diutamakan dengan setiap kaum mendapat pendidikan berkualiti. Pelajar perlu didedahkan dengan budaya pelbagai kaum dalam masyarakat Malaysia menjadi tugas dan pengoperasian yang perlu dilaksanakan oleh pengurus sekolah. Pengetua dan guru Besar "to be seen clean in administration" dengan membetulkan yang biasa dan membiasakan yang betul. Matlamat akhirnya ialah melahirkan pelajar yang berkualiti bila meninggalkan alam persekolahan.

XPLUS

Gagasan KPPM Datuk Abd Ghaffar Mahmud mengenai X Plus perlu diamalkan oleh pentadbir disekolah . X- ialah excellent. P-pengetahuan, L-latihan U-usaha S-sepasukan. Konsep ini merangkumi sikap bekerjasama(cooperation, collaboration and concensus) dalam kalangan penjawat serta guru bagi menghasilkan input dan outcome yang diharapkan oleh organisasi. Dengan kaedah ini beliau mengharapkan sekolah-sekolah berada pada tahap sekurang kurangnya band 4.

DASAR KPM

Pengetua perlu mengamal dasar-dasar KPM yang telah ditetapkan Menteri dalam usaha untuk meningkatkan kecemerlangan pelajar iaitu memastikan MBM dan MBI dilaksanakan dengan berkesan dan semua guru memahami kaedah pengoperasinya diperingkat sekolah disamping dasar IMurid ISukan, KSSR,KSSM dan Sub NKRA-Pra Sekolah(Sekolah Rendah).

RUMUSAN

Pengetua/Pemimpin sekolah perlu berfikir diluar kotak
Kemenjadian Murid matlamat utama KPM
Kerja Sepasukan (es spirit decorps)
'International way of teaching '
Pengarah akan turun kesekolah untuk memantau mengikut jadual
BRIC-Brazil, Rusia,India dan China Gergasi Ekonomi Dunia.
Aduan pelanggan -konsep 137.


Che'Yahya Che'Soh
Pengetua SMKDK

No comments:

Post a Comment

Menjana kekuatan organisasi

Organisasi merupakan wadah penyatuan umat yang di asaskan untuk mencapai sesuatu matlamat. Berbagai bentuk organisasi mempunyai tujuan berm...