Sunday, September 21, 2014

Istana Silindung Bulan Pagaruyung













































































Dalam pekarangan istana ini tercatat nama Yang Di Pertuan Besar Negeri Sembilan Almarhum Tuanku Jaafar  Ibni Almarhum Tuanku Abdul Rahman.


Menuju Istana Pagaruyung

Istana Pagaruyung terletak kira-kira 3 kilometer dari sini.Sejarahnya terlalu panjang untuk di diskripsi dengan terperinci, namun dengan kedatangan Belanda menakluki Indonesia, Kerajaan Melayu yang berdiri teguh pada masa lalu telah tidak mampu bertahan.Sebaik memasuki perkarangan istana, saya terpandang papan tanda ucapan selamat datang kepada YM Tuanku Najihah dan rombongan ke Pagaruyung pada 27 Ogos,2014.











Istana Pagaruyung.



















Imam Bonjol

Kabupaten Pasaman yang terletak ke utara Bukit Tinggi tidak kurang penting dari segi sejarah. Di sinilah lahirnya seorang pejuang nasional Indonesia Tuanku Imam Bonjol yang berjuang semasa perang Paderi pada tahun 1821-1837.Seorang pahlawan dan ulama terkenal berjuang membebaskan bumi Pasaman. Daerah ini menjadi laluan utama dari Medan-Padang. Secara tofografi Pasaman merupakan dataran tinggi yang dibanjari  pergunungan dan bukit barisan terbentang dari utara ke selatan.Melalui jalan berliku dan selekoh tajam kami sempat mengunjungi Muzeum Imam Bonjol dan berkesempatan melihat titik kulmunasi matahari di sini. Fenomena alam ini di sebut kulmunasi di mana matahari berada sejajar dengan khatulistiwa .





































Tuanku Imam Bonjol








































Muzeum Imam Bonjol sedang dalam penambahbaikan

csyahya victory
Ahad 21 September,2014.

No comments:

Post a Comment

Menjana kekuatan organisasi

Organisasi merupakan wadah penyatuan umat yang di asaskan untuk mencapai sesuatu matlamat. Berbagai bentuk organisasi mempunyai tujuan berm...