Wednesday, April 18, 2012

Cantiknya Pantai Kemasik Terengganu

Suasana pantai kemasik yang lembut, segar dan mendamaikan sambil menikmati minuman air kelapa muda di gerai berdekatan.

Negeri Terengganu terletak disepanjang pesisir pantai yang menganjur dari Cherating Pahang hinggalah ke Kuala Besut bersempadan dengan Negeri Che Siti Wan Kembang , Kelantan Darul Naim.

Negeri yang cantik, bersih dan indah terkenal dengan keropok lekor yang masyhur terutama di Losong menjadi makanan kegemaran kebanyakan masyarakat Malaysia.

Nasi dagang berlauk ikan tongkol ( ikan ayo) menjadi menu utama bersarapan pagi baik di gerai gerai hinggalah ke hotel lima bintang sungguh istimewa dan menyelerakan .






Sumber : video you tube Iklim
Nyanyian Saleem


Terengganu juga memilki banyak pulau pulau kecil yang menjadi destinasi para wisata baik dari dalam atau luar negara .

Pulau Perhentian, Pulau Redang, Pulau Kapas dan beberapa pulau lain seperti Pulau Bidung menjadi sejarah bekas lokasi pemukimam pelarian Vietnam beberapa dekad lalu.

Perjalanan berkereta dari Kuala Lumpur menuju Kuala Terengganu selama 6 jam menyusuri jalan pantai yang bersih dan cantik merupakan pengalaman yang sukar dilupakan.

Negeri ini dikurniakan Tuhan dengan bentuk muka bumi yang sungguh indah dan mempunyai hasil minyak untuk menjana pertumbuhan ekonomi negara.



Pulau Bidung
sumber: internet

Terengganu Bersih

Kesempatan mengunjungi negeri ini beberapa bulan lalu tepatnya pada 15 Februari, 2012 menghantar anak ke UNISZA membuatkan saya terpegun melihat kecantikan, kebersihan dan ketenangan hidup masyarakatnya.

Dari bilik hotel penginapan Grand Continental pandangan mata terpaku melihat ke arah pantai yang membentuk seperti lagun mengelilingi pulau pulau kecil dengan perahu nelayan berulang alik membawa hasil tangkapan.

Kelihatan beberapa buah lori dan jentera berat sedang bekerja menambak laut menjadikan pantai kelihatan semakin jauh.

Aura wajah Kuala Terengganu terpancar megah melalui kalimah 'Allah Peliharakanlah Terengganu' di atas sebuah Bukit , boleh dilihat dengan jelas sejauh 500 meter terutama pada waktu malam yang memantulkan cahaya bersinar terang . Melihat kalimah Allah yang tersergam gagah menerjah ingatan kepada jabal jabal di Mekah dan Madinah yang menjadi peringatan kepada umat manusia akan kebesaran Illahi.


Gambar ; Sumber internet

Keistimewaan Kuala Terengganu ialah memelihara warisan tradisi penduduk Pantai Timur dengan menjadikan Bechak sebagai pengangkutan awam yang masih kekal hingga kini . Kelestarian warisan ini mempunyai nilai sejarah yang sangat berharga terutama kepada anak anak muda yang hidup dalam era globalisasi ini.

Orang Kelantan menyebutnya teksi. Bechak masih lagi digunakan secara meluas di KT untuk membawa penumpang mengunjungi tempat-tempat menarik di sekitar bandar ini dengan harga yang berpatutan.

Timbul rasa kasihan melihat pak cik pak cik yang mengayuh bechak dalam usia semakin dihimpit senja masih mampu berkayuh atau 'menggatih' mencari rezeki untuk anak dan isteri .Semoga Allah SWT memberkati setiap sen yang diperolehi melalui titisan keringat yang mengalir dari badan mereka .



Kelihatan beberapa buah bechak
melalui sebatang jalan di KT yang bersih
.
Gambar : internet

Che'Yahya Che'Soh
memori perjalanan pada ( 15/2/12)
18 April 2012

No comments:

Post a Comment

Menjana kekuatan organisasi

Organisasi merupakan wadah penyatuan umat yang di asaskan untuk mencapai sesuatu matlamat. Berbagai bentuk organisasi mempunyai tujuan berm...