Monday, February 6, 2012

Pelajar jadi renjer cegah pembiakan nyamuk aedes
Oleh Nor Azma Laila
norazma@bharian.com.my
2012/02/06

PELAJAR menunjukkan isyarat antiaedes dalam majlis perasmian Pertandingan Renjer Antiaedes yang dianjurkan syarikat S.C. Johnson & Son (M) Sdn Bhd.
PELAJAR menunjukkan isyarat antiaedes dalam majlis perasmian Pertandingan Renjer Antiaedes yang dianjurkan syarikat S.C. Johnson & Son (M) Sdn Bhd.
Pertandingan babit 100 sekolah diperluas ke Pulau Pinang

PERTANDINGAN Renjer Anti-Aedes Antara Sekolah yang dimulakan pada 2009 kini diperluaskan ke Pulau Pinang dengan penambahan penyertaan sebanyak 20 pelajar bagi setiap sekolah yang mengambil bahagian.
Dianjurkan syarikat pengeluar produk pencuci kegunaan rumah, S.C. Johnson, pertandingan yang bermula 31 Januari hingga Jun ini akan membabitkan 2,000 pelajar sekolah menengah daripada 100 sekolah di sekitar Kuala Lumpur, Putrajaya, Selangor, Johor dan Pulau Pinang.
Pengurus Besar Kelompok Melayu S.C. Johnson & Son (M) Sdn Bhd, Ramon Daez, berkata pertandingan itu diperluaskan ke Pulau Pinang kerana mahu memberi kesedaran kepada masyarakat mengenai bahaya denggi berikutan negeri itu menduduki tangga kelima mencatat kes denggi paling tinggi.

“Selain itu, penganjuran program yang dulunya hanya terhad kepada 10 peserta setiap sekolah diharap dapat memberi pendidikan kepada generasi muda dan masyarakat mengenai bahaya denggi dan cara mencegah penularan penyakit berkenaan.

“Bagi pertandingan ini, peserta dikehendaki melaksanakan misi ‘mencari dan menasihati’ isi rumah di kawasan kejiranan mereka mengenai bahaya denggi serta berkongsi cara untuk menangani pembiakan nyamuk aedes melalui kunjungan dari rumah ke rumah dengan ditemani guru mereka.

“Tahun ini, kita mensasarkan sebanyak 120,000 rumah untuk dikunjungi. Kami yakin sasaran ini berjaya dicapai menerusi usaha, dedikasi dan sokongan semua peserta,” katanya ketika berucap pada majlis perasmian pertandingan berkenaan, di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) (P) Sri Aman, dekat sini, baru-baru ini.
Majlis perasmian itu disempurnakan Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Seri Dr Hasan Abdul Rahman. Hadir sama, Timbalan Pegawai Pendidikan Daerah, Abu Omar Mos dan Pengetua SMK (P) Sri Aman, Datin Noorul-Aini Ambok.

Sempena perasmian pertandingan itu, satu taklimat mengenai penjagaan kebersihan rumah, bahaya aedes dan denggi turut diadakan bagi memberi maklumat kepada pelajar.

Sekolah yang dipilih sebagai pemenang utama berdasarkan bilangan paling banyak rumah yang dikunjungi dan diperiksa selain kebersihan sekolah itu sendiri, bakal membawa pulang hadiah utama RM10,000 manakala pemenang tempat pertama, kedua dan ketiga di peringkat daerah juga bakal menerima hadiah wang tunai dan hamper.

Sementara itu, Noorul-Aini berkata, pertandingan berkenaan sangat bermanfaat kepada pelajar sekolah kerana mereka boleh mendapatkan maklumat mengenai cara untuk mencegah pembiakan nyamuk aedes.

“Ini adalah kali kedua SMK (P) Sri Aman mengambil bahagian dalam pertandingan Renjer Anti-Aedes Antara Sekolah yang mana pembabitan pertama adalah pada 2009.

“Saya yakin renjer dari sekolah ini akan dapat menjalankan tugas mereka dengan baik untuk mendidik masyarakat mengenai bahaya demam denggi dan aedes,” katanya.

Pelajar Tingkatan Dua, Siti Sarah Azhar, berkata maklumat yang diperoleh melalui taklimat yang diadakan akan dikongsi dengan ahli keluarga dan mempraktikkan langkah kebersihan lebih efektif di rumah bagi mengelakkan berlakunya pembiakan nyamuk aedes.

“Program ini sangat bermanfaat dan diharap dapat meningkat kesedaran masyarakat mengenai kepentingan menjaga kebersihan sekali gus mampu mengurangkan pembiakan nyamuk aedes yang menjadi faktor utama penyakit berkenaan,” katanya.

Berita Harian Online 6 Februari 2012

No comments:

Post a Comment

Menjana kekuatan organisasi

Organisasi merupakan wadah penyatuan umat yang di asaskan untuk mencapai sesuatu matlamat. Berbagai bentuk organisasi mempunyai tujuan berm...