Wednesday, July 18, 2018

Perbahasan Parlimen Konstruktif ?

Persidangan Parlimen pasca Pilihan raya umum ke 14 @ PRU masuk hari ketiga Rabu 18 Julai,  2018 setelah di sempurnakan oleh Yang Di Pertuan Agong Tuanku Sultan Muhammad V pada hari Selasa 17 Julai semalam. Titah spontan Baginda sebelum menyempurnakan persidangan menggamat kan ahli dewan dan penonton di seluruh negara.  "Tuan tuan speaker,  tuan tuan speaker dewan negara,  ahli ahli Yang Berhormat sila duduk dan jangan lari" . Demikian titah Baginda sambil tersenyum. Walau pun titah Baginda seperti jenaka tetapi sebenarnya mempunyai maksud tersirat yang sangat mendalam bukannya sekadar menjadi bahan ketawa. Secara tersirat Baginda mengingatkan ahli dewan yang membawa amanah rakyat supaya melaksanakan tugas dan tanggungjawab secara edukatif, professional dan beretika sebagai ahli dewan berwibawa. Parlimen tempat berbahas,  berhujah secara rasional mencari solusi melalui bermusyawarah untuk kepentingan rakyat dan negara. Antara rasional dan emosional menjadi indikator seseorang ahli dewan yang professional dalam membahas sesuatu isu secara intelektual.

Tugas Speaker

Perjalanan mesyuarat di kendali oleh Speaker . Beliau di bantu oleh dua orang timbalan yang bertanggungjawab melicinkan perbahasan. Speaker di lantik dalam kalangan ahli dewan atau ahli lain di bawah peruntukan fasal (1 ) (a)  perkara 57 Perlembagaan Persekutuan bagi mengendali dan mengawal selia mesyuarat parlimen. Sebagai pengerusi persidangan Tuan Speaker mempunyai autoriti untuk menegur malah meminta ahli ahli parlimen keluar dewan dan boleh di gantung dari menghadiri persidangan jika mereka melanggar peraturan yang di tetapkan.

Institusi tertinggi

Parlimen merupakan institusi tertinggi menjadi lambang kedaulatan negara. Tempat undang undang di gubal dan di pinda sebelum di luluskan. Tujuan persidangan ialah untuk membuat cadangan dan kerangka rang undang undang di kemukakan kepada Yang di Pertua Dewan Rakyat. Ahli ahli Parlimen mengambil bahagian membahas rang undang undang dan setelah di persetujui secara konsensus akan menjadi Akta.  Seharusnya ahli ahli yang menganggotai Dewan Rakyat dan Dewan Negara dapat bekerjasama membangunkan negara tanpa mengira idealogi politik. Masa untuk berpolitik sudah selesai tumpukan sepenuhnya kepada pembangunan negara untuk kesejahteraan rakyat di bandar dan di desa. Rakyat telah pun membuat keputusan dengan memilih Pakatan Harapan sebagai kerajaan untuk period lima tahun.
Isu pokok
Mandat yang di beri seharusnya di gunakan semaksima mungkin untuk kemajuan negara.  Isu isu yang telah lama berlalu seharusnya tidak lagi di polemik kerana membantut proses persidangan dan merugikan masa. Tumpuan kepada perkara pokok yang menjadi asas pembangunan rakyat lebih utama ketimbang berargumentasi perkara yang dah berlalu. Baik anggota kerajaan mau pun pembangkang mempunyai matlamat yang sama untuk kemajuan negara. Perbahasan sesuatu isu seharusnya menjurus kepada perkara  spesifik yang boleh di ukur, boleh di capai, boleh di percayai berdasarkan jangka masa yang di tetapkan ( SMART ). Specific Measurable,  Attainable,  Realible and Time bound menjadi kayu ukur pencapaian sesuatu matlamat ( goal ) yang di tetapkan. Setiap kementerian mempunyai ' goal ' masing masing dalam usaha memperkasa kemajuan negara.  
Semoga ahli ahli dewan dapat mengambil bahagian membahas sesuatu isu dengan  konstruktif, bijaksana , berhikmah menghasilkan natijah demi kepentingan rakyat dan negara tercinta Malaysia.  Selamat bersidang. 
csyahya victory
Khamis 19 Julai 2018. 

No comments:

Post a Comment

Menjana kekuatan organisasi

Organisasi merupakan wadah penyatuan umat yang di asaskan untuk mencapai sesuatu matlamat. Berbagai bentuk organisasi mempunyai tujuan berm...