Tuesday, July 3, 2018

Jalan lurus hanya dalam solat ?

Rotasi kehidupan manusia tidak bernoktah di dunia. Ia pasti berterusan kendati pun manusia telah meninggalkan dunia. Tuntutan Tuhan terhadap setiap insan  pasti berterusan hingga ke alam akhirat yang menjanjikan pembalasan baik kepada mereka yang beriman beramal soleh dan berbuat ehsan. Demikian sebaliknya bagi mereka yang melakukan kemungkaran dan kefasadan semasa hidupnya kecuali sempat bertaubat memohon keampunan Allah terhadap kesalahan yang di lakukan. Tuhan sangat menyantuni hambaNya dengan segala sifat Rahman dan Rahim menyediakan segala keperluan manusia secara percuma.  Oksigen,  air, hujan dan panas merupakan sebahagian daripada ribuan bukti keagungan Tuhan yang tidak dapat di kira secara matematika oleh manusia namun berapa ramai yang mensyukurinya?. Allah tempat bergantung setiap makhluk.  Bila kita sakit Dia lah yang menyembuhkan. Nikmat Allah begitu luas tidak terjangkau oleh minda manusia bahkan mustahil menghitung segala pemberianNya. Lihat lah gunung ganang dengan mata hati, hijau membiru memagari bumi sehingga membentuk panorama yang sungguh menakjubkan. Bukan saja sebagai pasak bumi malah menjadi habitat pelbagai spesis flora dan fauna untuk keseimbangan ekosistem kehidupan. Dari puncak gunung terbitnya mata air yang jernih sejuk dan bening di celah celah batu dan banir banir kayu mengalir ke lembah hingga membentuk air terjun yang mengkagumkan. Di saat itu terpantul dari bibir yang bertaut dengan hati akan kebesaran Tuhan Subhanallah.

Alam dan manusia

Antara alam dan manusia terkandung rahsia kehidupan.  Lanskap alam luas terbentang  menjadi terapi kepada manusia untuk mencari ketenangan dan kedamaian. Manusia yang menggunakan akal budi mencari keabsahan ilmu pasti terjawab dengan menyelusuri perlakuan alam yang sentiasa mengikut peraturan Tuhan. Siang hilang timbul malam.  Matahari tenggelam belahan bumi gelap , benua lain mula terang.  Azan berkumandang bersahutan tanpa henti di setiap negara di bumi menandakan Asma Allah tetap bercahaya memenuhi ruang angkasa. Perjalanan matahari, bulan dan peredaran bumi bukan kah menjadi petanda kepada mereka yang berfikir? Tidak pernah berlaku pergeseran dan bentrokan kerana masing masing berada pada jalan yang lurus mengikut ketentuan Tuhan. Apa akan berlaku kepada penduduk bumi bila matahari dan bulan tidak berada pada jalur yang lurus?  Pastinya kiamat berlaku.

Tuhan dan manusia

Manusia dan makhluk lain di cipta oleh Tuhan.  Allah sangat mengetahui apa yang ada dalam dada setiap manusia.  Lintasan hati dan perasaan di ketahui Allah. Niat baik di ikuti perbuatan terpuji pasti mendapat maghfirah Ilahi.  Niat tidak baik tetapi tidak di manifestasikan dalam perbuatan tetap di kira tidak berdosa. Demikian Pemurahnya Allah. Mengapa manusia memohon petunjuk Ihdinassiro thal mustaqiem semasa solat tetapi setelah di luar solat tidak di amalkan?  Justeru manusia perlu melakukan muhasabah diri setiap masa supaya berada di jalan yang lurus bagi menjamin kehidupan hasanah di dunia dan hasanah di sana. Antara solat dan kehidupan menjadi pengukur iman seseorang. Orang yang benar benar mengerjakan solat terhindar dari maksiat jauh dari korupsi,  menipu,  zalim sesama manusia ,haiwan dan beradab dengan alam kerana nur solat menjadi benteng diri dari melakukan kemungkaran. Inna ssolata ta tanha 'anil fahsya iwal mungkar. Antara logika dan iman menjadi neraca pertimbangan untuk mengenal hakikat kehidupan yang bertunjangkan kebenaran dari Tuhan.
Wallahua'lam.
csyahya victory
Selasa 3 Julai 2018
19 Syawal 1439H

No comments:

Post a Comment

Menjana kekuatan organisasi

Organisasi merupakan wadah penyatuan umat yang di asaskan untuk mencapai sesuatu matlamat. Berbagai bentuk organisasi mempunyai tujuan berm...