Tuesday, July 17, 2018

Bersahabat Dengan Alam

Alam luas terbentang menjadi terapi kehidupan jika manusia melihatnya dengan penuh pentaksiran. Bukti kekuasaan Tuhan paling akurat yang tidak bisa di taksir secara logika kerana di luar jangkauan minda manusia. Bagaimana Tuhan mengirimkan angin yang menggerakkan awan sehingga terlihat oleh mata seperti terapung apung di antara langit dan bumi. Kadar kelajuan pergerakan awan di tentukan oleh kekuatan angin. Ketika berada di New Zealand negara di hujung dunia, pergerakan awan sangat laju dan rendah dengan angin bertiup kencang seolah olah sangat dekat dengan bumi. Negara yang terkenal dengan keindahan alam dan cuaca yang sentiasa berubah ubah menjadi tarikan pelancung berwisata kerana keunikan alamnya. Dalam suasana angin bertiup sepoi sepoi bahasa sungguh menenangkan rasa mendamaikan jiwa namun Allah juga bisa mengarahkan angin bertiup kencang lebih 150km perjam sehingga menghancurkan kehidupan. Perlakuan alam terjadi bukan secara insidental tetapi di gerakkan oleh Allah Maha  Berkuasa. Apabila berlakunya fenomena alam sandaran manusia lazimnya ialah kepada faktor alamiah bukannya kuasa Tuhan.  Bumi seperti sebuah pulau kecil di tengah tengah lautan yang tidak bertepi. Antara negara dan benua di pisahkan oleh lautan menunjukkan bahawa 70 peratus air mengelilingi daratan.  Kejadian pulau pulau di samudera juga membuktikan kekuasaan Tuhan sehingga tumbuh berbagai spesis tumbuhan untuk manfaat manusia. Kejadian gempa @ zalzalah merupakan fenomena terbentuknya pulau pulau kecil di tengah lautan.

Petroleum

 Manusia membuat penilaian berdasarkan teori kemungkinan berlakunya ledakan di dasar laut sejak jutaan tahun hingga munculnya pulau pulau kecil. Memang ada kebenarannya mendapan hidupan yang mati jutaan tahun secara evolusi berlaku tekanan dari dasar laut sehingga munculnya gas dan minyak.  Petroleum atau minyak mentah di gali di dasar laut di proses melalui penyulingan berperingkat menghasilkan gas butana,  metana,  parafin, bitumen dan lain lain hidrokarbon untuk menjana pendapatan negara. Minyak dan gas menjadi sumber ekonomi bagi sesebuah negara. Lautan merupakan khazanah alam yang sangat kaya dengan pelbagai sumber kehidupan. Justeru negara negara kuasa besar sentiasa mengintai kekayaan minyak dan gas untuk memonopoli ekonomi mereka. Rupabentuk lautan seakan sama dengan struktur bumi. Ada lembah, ada gunung dataran tinggi , ada lereng bahkan terdapat anak sungai di dasar lautan. Beraneka jenis karang dan hidupan membentuk ekosistem yang cukup indah menjadi habitat sotong, udang, ikan yang tidak pernah pupus untuk keperluan manusia sejak bergenerasi. Sifat yang terdapat pada hidupan laut ialah tidak masin walau pun lautan itu mempunyai konsentrasi garam yang tinggi.

Adab dengan alam

Adab ialah bentuk perilaku yang baik,  beretika dan sopan terhadap makhluk sementelah lagi dengan Tuhan.  Beradab dengan alam bermakna menyantuni kurniaan Tuhan dengan penuh tanggungjawab dan beramanah. Mengurus dan mentadbir alam dengan bijak untuk kelangsungan generasi.  Hutan dan gunung tidak sewenang wenangnya di gondol dan di tarah atas nama pembangunan sehingga mengakibatkan hakisan dan kerosakan. Konsekwensinya akan menjejaskan kehidupan manusia itu sendiri.  Sungai sungai menjadi keruh membawa campuran tanah mengakibatkan hidupan mati. Margasatwa alam terpaksa mengungsi jauh ke dalam hutan untuk mencari habitat baharu kerana kerakusan manusia. Mereka kelaparan dan kehausan kerana hutan tempat bermukim telah di nodai manusia secara berleluasa. Terjadi kerosakan di darat dan di lautan kerana ulah tangan manusia. Benar kata Al Qur'an ulah manusia lah yang merosakkan muka bumi seperti mana berlaku kepada kaum kaum sebelum ini. Makan dan minum lah semahu mu, tetapi jangan sesekali melakukan kerosakkan di muka bumi.  Bait bait dalam lagu Berita Kepada Kawan oleh Ebit G Ade sangat menarik untuk di renungi dan di hayati.Sebuah lagu puitis berunsur religis untuk menjadi ibrah kepada manusia supaya sentiasa bersahabat dengan alam.














Toledo Spain April 2016.


csyahya victory
Rabu 18 Julai 2018

No comments:

Post a Comment

Menjana kekuatan organisasi

Organisasi merupakan wadah penyatuan umat yang di asaskan untuk mencapai sesuatu matlamat. Berbagai bentuk organisasi mempunyai tujuan berm...