Monday, January 23, 2012

Fail, Fair, Good, Great, Excellent, Glory and Happiness

Fail, Fair, Good, Great, Excellent, Glory and Happiness will shape our life everyday. People with a positive thinking will encourage their mindset to make a difference in life. They want to change their personal image , struggle in work from fail to fair, fair to good and great to excellent to achieve glory and happiness. Mengapa saya mengungkapkan kata kata tersebut ? Tujuannya untuk menyedarkan diri saya dan guru-guru serta pelajar yang sedang bertungkus lumus mentelaah pelajaran untuk memperoleh keputusan cemerlang dalam peperiksaan.

Peranan Pengetua

Pengetua ialah orang yang bertanggungjawab terhadap pembangunan pendidikan sekolah. Sebagai pemimpin instruksional , tugas pengetua memastikan pencapaian akademik pelajar sentiasa melepasi tahap dan piawaian yang ditetapkan. Pengetua perlu bijak merangka strategi dan matlamat untuk mencemerlangkan organisasi. Kecemerlangan yang didambakan bukan saja kemajuan akademik semata-mata tetapi yang paling dominan menjadikan sekolahnya sebuah institusi yang disegani masyarakat dalam segala bidang. Kecemerlangan sesebuah organisasi bergantung kepada kepimpinannya (Leadership). Organisasi yang dulunya malap (fail) memerlukan seorang pemimpin yang berkarismatik, berwibawa, berilmu dan mempunyai visi untuk membawa perubahan. Ketua yang baik tetapi tegas disegani pengikutnya. Seorang Ketua yang berintegriti menjamin warganya bekerja dengan penuh tanggungjawab dan beramanah. Tidak dinafikan walau bagaimana baik sekali pun seseorang pemimpin itu mengurus organisasinya, namun tidak semua orang boleh menerima kepimpinannya kerana manusia itu mempunyai pelbagai persepsi dan kehendak yang berbeza. Justeru sebagai ketua kita perlu laksanakan tugas dan tanggungjawab seoptimal mungkin tanpa memikirkan sebarang prasangka dan prejudis yang boleh merencatkan organisasi ( organization retardation) kerana "The main objectives of teaching is to transfer knowledge to the students and to develop their character with a various skill and competence to achieve human capital. This is our task. School as a formal body is responsible to fulfill the student needs to shape and nurturing their life."

narrated by csyahya 24012012 -enhancing mind

No comments:

Post a Comment

Menjana kekuatan organisasi

Organisasi merupakan wadah penyatuan umat yang di asaskan untuk mencapai sesuatu matlamat. Berbagai bentuk organisasi mempunyai tujuan berm...