Friday, February 16, 2018

Sepetang di perairan pesisir











Deruan angin sore menerjah pantai. Kelihatan ombak bergulung memutih di gigi air silih berganti. Indahnya pemandangan laut lepas membiru. Terdengar buskers mendendangkan lagu " di tepi pantai nan indah" menderu bersama tiupan angin laut yang bebas. Kedengaran tawa riang kanak kanak bersama ayah ibu bermain layang layang di pinggir pantai yang bersih memutih.  Deretan penjaja menjual berbagai makanan dan minuman di bawah pepohon ru yang berderetan mencari rezeki.  Tampak pada pandangan mata lautan luas yang tiada sempadan seolah olah seperti berada di bawah lengkungan langit Tuhan yang sungguh mengkagumkan.  Subhanallah.  Apabila sang suria semakin rendah pemandangan lautan semakin indah. Negeri Trengganu mempunyai keindahan pantai yang bersih memutih di samping banyak pulau pulau yang menjadi destinasi wisata seluruh dunia.  Pulau Perhentian,  Pulau Redang,  Pulau Kapas dan Pulau Bidong  yang suatu ketika dahulu menjadi penempatan orang hanyut Vietnam sejak sekian lama.

Lautan dan kehidupan

Antara lautan dan manusia terkandung seribu makna kehidupan. Sedingin pagi nelayan turun ke laut mencari rezeki meninggalkan anak isteri dengan harapan membawa pulang hasil tangkapan setiap hari.  Berbekalkan semangat dan keyakinan beroleh tangkapan mereka terpaksa meredah ombak gelombang di tengah tengah samudra luas tanpa memikirkan risiko yang bakal  terjadi demi sesuap rezeki.








Pantai bersih

csyahya victory
Jumaat sore 16 Feb 18

No comments:

Post a Comment

Menjana kekuatan organisasi

Organisasi merupakan wadah penyatuan umat yang di asaskan untuk mencapai sesuatu matlamat. Berbagai bentuk organisasi mempunyai tujuan berm...