Tuesday, February 13, 2018

Hidup Bermanfaat

Bismillah Alhamdulillah sebagai pembuka bicara.  Sesuatu perkara yang baik di mulai dengan menyebut nama Allah dan puji pujian kepadaNya sebagai tanda syukur  seorang hamba. Selawat dan salam untuk junjungan tercinta Rasulullah Saw dan keluarganya yang membawa manusia mengenal iman dan Islam. Sesungguhnya masa begitu cepat berlalu. Tahun 2018 telah memasukki pertengahan Februari dan sebentar lagi tibanya Mac.  Demikian rotasi perjalanan waktu berlalu meninggalkan manusia menjadi sejarah yang tidak mungkin kembali . Waktu tidak bisa di ganti dan pastinya usia yang tertinggal semakin tersisa. Namun sejauh mana manusia menyadari susutnya umur setiap masa menandakan semakin hampir menuju pusara. Justeru manfaatkan lah semaksima mungkin usia yang masih tersisa untuk memenuhi tuntutan Tuhan sebelum datangnya KEMATIAN. Rotasi kehidupan yang bermula di alam roh memasukki alam rahim menuju alam dunia buat seketika kemudian ke alam barzah,  alam akhirat dan alam mahsyar untuk menerima pembalasan samada baik atau sebaliknya. Allah menghitung setiap perbuatan dan amalan hamba hambaNya walaupun sebesar zarah kebaikan yang di lakukan semasa hayat di dunia.  Barzah adalah persinggahan awal manusia.  Jika barzah di limpahi cahaya ketenangan pastinya manusia memperoleh kebahagiaan. Demikian juga jika barzah gelap gulita penuh zulumat petanda manusia menderita di akhirat. Tiada siapa yang boleh menolong kita kecuali ketika datang menemui Tuhan dengan membawa sekeping hati yang sejahtera.  Al Qur'an menyebutnya Qalbun saliim. Sesungguhnya kehidupan di dunia itu sementara@ mataa ul ghurur. Rebutlah kebaikan kerana ia akan datang menemani kita di alam pusara.  Sebaik baik manusia ialah orang yang panjang umurnya baik amalan. Demikian pula sebaliknya.

Teman Barzah

Kawan gembira senang di jumpa teman menangis tersangat langka. Di saat bahagia ramai teman ikut berjenaka masa susah menderita terlalu sukar untuk di rasai bersama. Demikian analogi sebuah kehidupan di dunia. Apabila manusia sudah tiada akan menjadi cerita kepada yang masih ada.  Justeru tinggalkan lah cerita yang baik baik untuk di kenang sebagai jariah berterusan sepertimana mengalirnya anak sungai menuju lautan yang tidak pernah putus selagi adanya alam. Amalan yang baik di sebut sebut kendatipun kita telah bersemadi di pusara. Siapa yang menemani kita di barzah?  Apakah doa kerap di kirim oleh anak anak yang di tinggalkan? Apakah ilmu yang kita ajarkan menjadi teman di kala menderita atau harta kah teman setia?  Sedakah jariah pastinya akan bersama menemani sepanjang kita berada di sana. Al Qur'an memberitahu manusia merayu rayu kepada Allah untuk kembali ke dunia walaupun seketika untuk melakukan amal soleh namun tidak mungkin. Di sana tempat menerima pembalasan atau ganjaran daripada Tuhan.

Hidup bermanfaat

Sebaik baik manusia ialah mereka yang banyak memberi manfaat kepada orang lain. Kehadirannya di nanti kehilangannya di tangisi. Berkongsi kebahagiaan sesama insan yang menumpang di bumi Tuhan menjadi matlamat orang yang beriman. Hidup bukan sekadar memenuhi keperluan shahwat dengan mengumpul sebanyak mungkin harta,  mengejar kedudukan dan pangkat yang tidak berpenghujung. Nilai kehidupan di tentukan oleh kesejahteraan, ketenangan dan kedamaian yang tidak bisa di ukur dengan banyaknya materi.  Hidup bermanfaat pasti membawa berkat kerana  sentiasa bersyukur dengan apa yang ada dan tidak tamak mengejar habuan di dunia. Semoga kita menjadi hamba Allah yang bermanfaat kepada manusia lain termasuk haiwan,tumbuh tumbuhan dan beradab dengan lingkungan untuk kelestarian kehidupan.

Semoga bermanfaat.

Wallahua'lam
csyahya victory
Rabu 14 Feb 2018

No comments:

Post a Comment

Menjana kekuatan organisasi

Organisasi merupakan wadah penyatuan umat yang di asaskan untuk mencapai sesuatu matlamat. Berbagai bentuk organisasi mempunyai tujuan berm...