Pengetua ialah personel yang dilantik oleh KPM untuk mengetuai sesebuah sekolah mengikut kekananan seseorang penjawat serta kemampuannya memikul tugas dan tanggungjawab yang diserahkan kepadanya . Seorang pengetua perlu menguasai pelbagai disiplin ilmu dan kemahiran untuk meningkatkan kecekapan pengurusan organisasi yang dipimpinnya supaya sentiasa cemerlang untuk menghasilkan produktiviti tinggi berdasarkan misi dan visi yang ditetapkan. Pembentukan budaya organisasi dimulai oleh kepimpinan pengetua sebagai peneraju utama sekolahnya. Sebagai pemimpin pengetua perlu menunjukkan contoh dan teladan yang baik, mempunyai persepsi yang positif kepada setiap guru dan meladeni mereka secara adil tanpa membezakan ras dan etnik. Jatuh bangunnya sesebuah organisasi bergantung kepada gaya kepimpinan pengetua . The leaders should show the good attitude to the followers at all time and appreciate them for doing their job . The good leaders are capable to convince people to follow the rule. Leader with character treats others with respect. They don't smile up and kick down. Therefore those who are appointed as a principal or head teacher must be able to read the peoples needs to fulfill their satisfaction and enjoy to do the job successfully. As a leader the principal are responsible to the school development in all aspect to prepare the young people with a knowledge, skill and competencies for their better future.
Tuesday, September 28, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Menjana kekuatan organisasi
Organisasi merupakan wadah penyatuan umat yang di asaskan untuk mencapai sesuatu matlamat. Berbagai bentuk organisasi mempunyai tujuan berm...
-
Bismillahirahmanirahim. Assalamualaikum Warahmatullahi wabarakatuh dan selamat sejahtera. Saudari Pengacara majlis, Yang Berhormat Datuk M...
-
UCAPAN PERASMIAN HARI ANUGERAH KOKURIKULUM SMK DANAU KOTA 2011 PENYAMPAI : DATO’MOHD.SHAFIE ABDULLAH ...
-
Semoga Allah SWT memberkati beliau dan memberi seribu rahmat atas usaha murni ini. Sepanjang musim sejuk akhir 2014 zikir ini sentiasa b...
No comments:
Post a Comment