Wednesday, December 13, 2017

Renungan Musafir

Setelah sekian purnama victory sepi sunyi dari sebarang berita dan catatan pengalaman kini kembali menuangkan rintisan rasa mengisi halaman ini untuk tatapan sendiri dan pembaca. Ketika ini victory berada di negara empat musim UK - mengunjungi anak dan cucu cucu yang bekerja di Sheffield. Demi cucu di gagahi juga datang kendatipun keadaan cuaca yang terlalu sejuk dan bersalji. Pengalaman seperti ini bukan sekali dua malah sudah beberapa kali sehingga memungkinkan diri mampu beradaptasi dengan keadaan di sini. Telah menjadi sunnah alam apabila terlalu sejuk sesuatu benda membeku demikian juga jika terlalu panas akan meruap. Demikian hebatnya Pencipta jirim yang mempunyai jisim untuk menstabilkan kehidupan di bumi. Allah yang mengatur perjalanan iklim mengikut sunnahNya sehingga terlihat indahnya panorama alam di belahan bumi.
warna pagi Sheffield
-
Salji memutih- Sheffield


Rahsia kehidupan

Antara alam dan manusia terkandung rahsia kehidupan. Jika kita mahu melihat setiap perlakuan alam dengan mata hati akan terpantul rasa kebesaran Tuhan yang sungguh menakjubkan. Malam yang panjang siangnya singkat merupakan indikator kekuasaan Pencipta yang mengatur perjalanan musim. Rasanya terlalu lama tidur namun siang belum menampakkan wajahnya. Waktu solat pula terlalu dekat jaraknya.

Cahaya matahari seolah olah tidak mampu memanaskan badan walau pun berbungkus dengan beberapa helai baju menunjukkan betapa dinginnya tiupan angin di sini. Sementara di rumah pula terpaksa tidur bertemankan pemanas " heater" hingga ke pagi. Sukar di bayangkan bagaimana kehidupan bagi mereka yang tidak berumah " homeless " terpaksa menahan diri dari kesejukan dan kelaparan.



Salji di York.



Renungan musaffir

ALLiAH menyuruh hamba hambaNya yang berkesempatan berjalan jalan @ mengembara di atas muka bumi untuk melihat kebesaran dan keagungan ciptaan sehingga menumbuhkan rasa kagum dengan setiap kejadian Tuhan. Akal yang di pandu iman akan mengakui keEsaan Tuhan terhadap perlakuan alam yang berlaku. Minda yang jernih akan mengakui keabsahan ilmu melalui penghayatan perlakuan alam. Dari puncak gunung terbit mata air yang jernih melalui celah celah batu dan akar akar kayu mengalir ke lembah membentuk air terjun yang sungguh mengkagumkan. Subhanallah
csyahya victory
Sheffield Rabu 13 Des 2017.










No comments:

Post a Comment

Menjana kekuatan organisasi

Organisasi merupakan wadah penyatuan umat yang di asaskan untuk mencapai sesuatu matlamat. Berbagai bentuk organisasi mempunyai tujuan berm...