Friday, May 6, 2011

Antara Sydney, Gold Coast dan Brisbane (Sebuah catatan perjalanan)

Sebuah panorama menarik dengan sungainya tenang,
bersih dan menyejukan mata kekal lestari untuk
warisan generasi mereka.

Hari pertama tiba di Sydney menaiki cruise bersama anggota rombongan MPSM WPKL

Lapangan Terbang Changi Singapore

Bergambar kenangan bersama Hj Khailani di luar Masjid Galipoli Sydney selepas solat .

Anggota rombongan bersedia untuk menaiki kereta kabel untuk melihat gunung "three sisters "dari dekat.

Bergambar kenangan berlatarbelakangkan jambatan dekat Darling Harbour sebaik tiba .

Pada hari Jumaat 29 April 2011 seramai 30 orang peserta terdiri daripada Ahli Majlis Pengetua WP KL (MPSM) bersama keluarga masing masing telah mengadakan lawatan ke Sydney ,Gold Coast dan Brisbane Australia selama satu minggu. Lawatan ini di ketuai YBhg. Datin Hasmah Abu selaku ketua rombongan menggunakan perkhidmatan MyEureka Travel & Tours Sdn Bhd pimpinan Tour Manager Um Musmayah Mohd Yusof atau Maya. Kami bertolak ke Singapura menaiki pesawat Silk Air pada jam 900 dan tiba di Lapangan terbang Changi lebih kurang pukul 10.00 malam. Dari Changi kami menyambung perjalanan ke Sydney dengan Singapore Airline dan selamat mendarat di Sydney Airport Jam 900 pagi. Perbezaan waktu dua jam lebih awal dari Malaysia . Cuaca cerah tidaklah begitu sejuk dengan suhu sekitar 22 darjah celcius tetapi berangin . Bas sedia menunggu membawa kami " sight seeing " around Sydney mengambil gambar gambar sekitar pelabuhan sebelum makan tengahari di Kasturi Cafe (kedai makan Singapura). Makanan enak, sedap dan menyelerakan. Selesai makan MAYA membawa kami menaiki cruise mengelilingi Darling Harbour yang sungguh cantik dan mempesonakan . Hebat sungguh panorama ciptaan ILLAHI ini . Aku sudah dua kali mengunjungi Darling Harbour (DH) semasa anak masih belajar di Australia (Melbourne) . Setelah puas menaiki cruise Captain Cook, kami bertolak balik ketempat penginapan di Riges Apartmen tengah Sydney dan seterusnya ke Restoran China (chinese food) untuk mangan malam berdekatan Darling Harbor.

pix : on the cruise captain cook Darling Harbor.
Shopping at Paddys Market

One of the most popular places in Sydney is Paddys Market. After breakfast at Indian restaurant near our Apartment, we went for shopping. Disini banyak barangan murah (gifts) yang mampu dibeli sebagai oleh-oleh untuk buah tangan. Kami diberi masa sehingga pukul 9 pagi untuk membeli belah disini sebelum bas tiba untuk perjalanan ke Blue Mountain.

Trip to Blue Mountain

On the second day we went to Blue Mountain which was the famous place in Sydney. The journey took about one hour to the destination. Along the way we were proud of the beautiful scenery with green environment and cool atmosphere. Oh my Lord you create the earth with colorful hills and mountains but very few people appreciate it. We arrived at noon. All of us looks very captivated (teruja) to take pictures especially for "The three sisters" . Geologically this process occurred because of wind and erosion shaped the stones in million of years. Allah is Great. We were given 15 minutes to take photos in this location. We continued to the Sky way for lunch . After lunch, we explore the challenging trip to see the amazing view of the mountain by cable car . At about 3 pm we went back to Sydney and break for pray at AUBURN Gallipoli MOSQUE. This mosque was built by the Muslim Community in Sydney . After perform our duty we met Muslim brothers from Philippines and several people near the mosque . We went back to the Apartment to prepare dinner at the Oasis Restaurant .

Bondy Beach

Hotel Beach-Haven tempat penginapan di Gold Coast

We fulfill our en joyful to Bondy beach . It is about 15 km from our Apartment . Allah is Great. The beach was so beautiful and clean . We have given about half an hour to take pictures . Later we moved to Myer complex for shopping. Many of us spent their time to buy gifts . We continue our day tour to the mosque to perform solah . Kami seterusnya ke Restoran Delima (INDONESIA) untuk makan malam dan kemudiannya menuju lapangan terbang untuk ke Gold Coast dengan pesawat Virgin air. Penerbangan ke Gold Coast selama 1 jam 30 minit. Kami selamat mendarat pada jam 1030 malam. Bas sedia menunggu (charter bus) membawa kami ke tempat penginapan di BEACH HAEVEN.

Kenangan di Bondy Beach

Melawat Green Tea

Tempat penginapan yang baik dan cukup selesa (Level 8C) Apartmen menghadap laut luas membiru, bayu bertiup lembut dengan deruan ombak menghempas pantai menjadi penawar duka . Suasana seperti ini sungguh mendamaikan jiwa terutama kepada kami para Pengetua . Pantai yang landai, cantik, bersih dan terpelihara menjadi tarikan pengunjung untuk beriadah. Sedini pagi sudah ramai Mat Salleh berjogging . Matahari pagi yang cerah menerjah laut memantulkan cahayanya yang sangat indah. Subhanallah. Diruang langit kelihatan pesawat terbang melintasi lautan pantai berulang alik membawa penumpang. Aku membuka bekalan nasi lemak dan menjamu selera ditepi pantai bersama isteri. Nasi lemak berlauk telur dibekalkan oleh seorang pengusaha restoran dari Johor namanya Hj. Nordin (Restoran Maharani) yang menetap disini selama tiga puluh tahun. Burung-burung "gegel" berwarna putih terbang mendekati kami minta berkongsi makanan. Burung yang jinak tapi cerdik ini sentiasa mengintai makanan jika terleka habis dibawa lari bersama kawan kawan mereka. Sementara menunggu bas tiba, kami bergambar kenangan di beberapa tempat yang strategik dan sempat memesan kopi dan hard boil eggs di Coffee cafe berdekatan . Tepat jam 900 pagi bas tiba untuk membawa kami ke kawasan ladang Green Tea yang mengambil masa kira-kira 2 jam perjalanan .

Sepanjang perjalanan kami disajikan dengan panorama yang menakjubkan . Sungai yang jernih tenang dan bersih dihiasi tumbuh tumbuhan beraneka warna sungguh mempersonakan. Kami tiba di Green Tea lebih kurang jam 1200 tengahari. Setelah selesai makan sandwich dan kopi(Aku tak makan) kami dibenarkan melawat sekitar ladang dan mengambil gambar kenangan. Berbagai jenis produk yang dijual hasil proses adunan daun teh seperti ubat gigi, anti fungal, skin lotion dan sebagainya. Hebatnya orang putih mereka mengusahakan ladang secara komersial yang turut menyumbang pendapatan kepada negara mereka. Selesai membeli buah tangan kami menuju ke tempat projek pengusahaan lebah. Nasib kurang menyebelahi kerana hujan lebat sepanjang jalan. Kami membuat keputusan balik ke tempat penginapan untuk makan malam di Restoran Chinese Food (aku tak makan) .

Sarapan Capati

Terima kasih tak terhingga kepada Puan Hamidah, En Yusoff , Maya , Puteri kerana menyediakan capati dengan kuah dal yang sedap seperti makan di kedai mamak. Puan Hamidah memang pakar masak . Beliau seorang ibu yang aktif, cekap dan pantas mampu menyediakan juadah untuk kami walau pun dalam keadaan yang serba kekurangan. Selesai sarapan seperti biasa bas kami tiba (selalu awal 15 minit) untuk meneruskan perjalanan menuju perkampungan Hollywood tempat bintang filem beraksi seperti superman, badman dan melihat stunt man. Aku kagum walau pun tempat ini tumpuan film star, mereka menyediakan kemudahan mussolla untuk bersolat. Kami sempat Jamak Takdim disini. Spesifiknya tempat wudhu sungguh luar biasa dan sangat praktikal. Kira kira jam 5 petang bas datang menjemput kami untuk makan malam di Chinese restaurant seafood (aku tak makan).

Country Paradise

Masa berlalu begitu cepat. Kami dimaklumkan oleh MAYA jam 1000pagi semua kena keluar (check out). Masa yang masih tersisa Aku gunakan untuk berjalan -jalan di sepanjang pantai yang putih . Kelihatan beberapa keluarga termasuk Haji Khailani dan isteri sedang beriadah dan mengambil gambar kenangan . Sarapan pagi bersama meehoon disediakan oleh Puan Hamidah . Air tangan beliau sedap dan menyelerakan. Kami bertolak ke Country Paradise jam 9.30 pagi melihat Koala , sheep, kanggaro dan lembu Australia. Koala menjadi tumpuan dan sempat mengambil gambar dengan bayaran 15 Dollar. Pandai Mat Salleh berniaga. Makan tengah hari disediakan . Maya meminta Aku membaca doa untuk kedua orang tuanya sempena meraikan tarikh hari perkahwinan Puan Hamidah dan En Yusoff yang ke 38 tahun . Semoga mereka bahagia hingga keakhir hayat. Aku lihat Maya sebak dan tears in her eyes sambil berkata "tanpa mama dan abah , Maya tidak ada di sini " . Begitulah beruntungnya mempunyai anak yang bertuah . Amin . Kami solat jamak takdim sebelum meninggalkan kanggaro dan koala. Bas sedia menunggu membawa kami ke Brisbane. Brisbane sebuah bandar yang padat. Banyak bangunan pencakar langit . Perjalanan mengambil masa lebih kurang 1 jam dan rombongan singgah makan malam di Restoran Indonesia(China). Selesai makan kami berangkat ke Airport untuk penerbangan Singapore Airline pada jam 1100 malam.

Dari Brisbane ke Changi

Brisbane Airport

Penerbangan dari Brisbane ke Singapura selama 6 jam 30 minit. Hidangan disediakan (untuk muslim). Mata sangat mengantuk ditambah dengan kepenatan menyebabkan aku tidur sepanjang perjalanan .Sesekali kedengaran pengumuman juruterbang mengingatkan penumpang memasang tali pinggang bila berlaku gegaran. Pesawat selamat mendarat di Changi Airpot jam 530 pagi . Lapangan Terbang Changi besar dan moden menjadikan Singapura sebuah negara termaju dirantau ini . Setelah selesai pemeriksaan kami menunaikan solat subuh berjamaah. Sementara menunggu waktu berlepas kami sempat bergambar dan ada yang membeli buah tangan. Tepat jam 750 kami menuju tempat menunggu (waiting room) untuk penerbangan pulang ke Kuala Lumpur. Melalui tingkap pesawat Aku melihat hamparan bumi Singapura yang yang dipisahkan dengan Selat Tebrau Johor Bahru dengan perasaan hiba dan sayu . Belum pun sempat menghabiskan secawan kopi, kedengaran pengumuman pramugari pesawat akan mendarat di KLIA . Tepat jam 9.30pagi kami selamat tiba di tanah air . Catatan perjalanan ini aku tuangkan dalam tulisan sebagai koleksi pengalaman semasa berada di negara orang. kita ambil nilai nilai yang yang baik seperti kebersihan, patuh kepada peraturan dan undang-undang jalan raya, mendahului masa, pengangkutan awam yang cekap dan efisien dan kehijauan bumi untuk kesinambungan generasi mereka. Sepanjang berada di sini tidak kelihatan bukit ditarah atau gondol untuk pembangunan. Kelihatan alam kekal hijau dan menyejukan. Kita perlu mengambil contoh dari negara maju yang sangat prihatin dengan kelestarian alam untuk menjamin kesihatan dan kesejahteraan sejagat . Terima kasih dan sekalung tahniah kepada YBhg Datin Hasmah Abu yang mengetuai delegasi dengan baik dan sungguh berkesan sekali kepada kami.