Monday, May 21, 2018

Lukisan Alam



Alam luas terbentang menjadi saksi kewujudan Tuhan yang mencipta setiap insan, haiwan dan tumbuh tumbuhan melata di bumi.  Dia lah Allah Tuhan kami dan Tuhan kamu @ Rabbi Warabbukum yang berdiri sendiri @ La ila ha illallah tanpa bantuan manusia kerana Allah Maha Berkuasa. Allah Mencipta bukan di cipta. Allah yang menjadikan malam dan siang, memberi sinar kepada matahari sebagai sumber kehidupan,  meniupkan angin,  menggerakan awan sehingga terlihat oleh mata seolah olah terapung apung di antara langit dan bumi.

 Di belahan bumi lain terjadi perbedaan waktu dan musim namun dalam sehari semalam bilangan waktu tetap dua puluh empat jam.  Allah membuka pintu pintu langit sehingga turunnya hujan mencurah curah menghidupkan bumi yang tadinya mati. Allah juga memerintahkan bumi menelan air untuk keseimbangan ekosistem dan kelestarian kehidupan bergenerasi.

 Memerhati dan merenungi ayat ayat Allah yang tidak tertulis menambahkan rasa tadabbur terhadap setiap ciptaan Tuhan bagi orang beriman. Afalaa yatadabbaru nal qur'an ? Jagat raya yang tersusun indah dengan banjaran gunung ganang memasak bumi menjadi lukisan alam yang sungguh menakjubkan. Antara logika dan iman menjadi indikator keyakinan insan kepada Tuhan.

 Apabila manusia mengenali hakikat kejadiannya,  pasti ia mengenali dan mengagumi Penciptanya. Berfikir itu pelita hati. Dengan berfikir melalui mata hati manusia akan mengenal diri dari apa ia di jadikan?  Mengapa dia di ciptakan?  Untuk apa dia di hidupkan? Pertanyaan sebegini akan menimbulkan keinsafan diri terhadap kekuasaan Ilahi. Mustahil setiap kejadian makhluk terjadi dengan sendiri ( incidental)  tanpa kekuasaan Allah.

Rotasi kehidupan manusia bermula di alam roh yang tidak dapat di jangkau dengan logika minda. Roh merupakan urusan Tuhan yang tidak di ketahui manusia hatta Nabi Saw pun tidak mengetahuinya kecuali sedikit. Roh akan bersatu dengan jasad di saat terbentuknya janin dalam uterus ibu berusia empat bulan. Allah memerintahkan Malaikat meniupkan roh ke dalam kandungan ibu sehingga janin bergerak dan bernafas. Organ utama yang mula mula menerima oksigen ialah jantung. Subhanallah. Jantung yang dalam istilah kedoktoran di sebut cardiac berfungsi mengepam darah keseluruh tubuh tanpa henti. Apabila jantung berhenti berdenyut seluruh organ tubuh tidak lagi berkontraksi dan di saat itu sistem pernafasan @ respiratory pun tidak lagi berfungsi. Kegagalan seluruh sistem badan berfungsi di sebut MATI.

 Benar kata Al Qur'an manusia di ciptakan dari sari pati tanah kemudian daripada air mani bercampur yang keluar dari tulang thulbi dan tulang dada berubah bentuk menjadi segumpal darah beransur menjadi daging dan tulang belulang dan tulang tulang di bungkus dengan daging. Secara bertahap berkembang dalam uterus ibu membentuk embrio dan zigot hingga sempurna menjadi seorang bayi. Maha Suci Allah Pencipta paling sempurna. Kemudian sesungguhnya manusia pasti mati.

Kitab induk Al Qur'an Al Kareem menjadi pelengkap kepada Taurah, Zabur dan Injil yang di turunkan terdahulu menjadi saksi kebenaran Tuhan.  Para Nabi mengajak manusia mentauhidkan Allah sebagai Tuhan yang berhak di sembah tetapi terlalu sedikit yang mengikutinya. Semoga kita dapat mengambil ibrah daripada inti sari kitab Allah.

Rumusan
Lukisan alam yang indah menjadi saksi keagungan Tuhan
Kejadian manusia sungguh misteri
Tauhid paksi iman
Tadabbur ciptaan Tuhan menjadi hamba bertaqwa
Meyakini keabsahan roh
Tugas para Nabi mengajak manusia menyembah Allah.

csyahya victory
Selasa 22 Mei 2018
6 Ramadhan 1439H

No comments:

Post a Comment

Menjana kekuatan organisasi

Organisasi merupakan wadah penyatuan umat yang di asaskan untuk mencapai sesuatu matlamat. Berbagai bentuk organisasi mempunyai tujuan berm...