Thursday, May 24, 2012

Tokoh Guru Wilayah Persekutuan 2012


Cheras : 24 Mei 2012,  Sempena Perayaan Hari Guru Peringkat Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, seramai 5 orang Tokoh Guru terpilih kali ini. Mereka ialah Dato' Hajah Noor Rezan Bapoo Hashim, Mantan TKPP  KPM,  Dato' Termuzi Ab Aziz , Mantan Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka, Puan Jamaliah Rahmat, Mantan Ketua Sektor Pengurusan Sekolah, En Lee Kam Wah, Mantan Guru Besar SJKC Kepong 1  dan Pn Thanaletchumy A/P Ayanadian, Mantan Guru Besar SJKT  Jalan Fletcher  Kuala Lumpur . Pemilihan tokoh tokoh tersebut disempurnakan oleh YB Dato Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar  di Pusat Konvensyen CIDB pagi tadi . Tahniah kepada mereka yang terpilih menerima penghargaan kerana jasa dan pengorbanan  memajukan pendidikan negara  .  Majlis ini turut dihadiri Dato' Haji Khairil Awang Pengarah Pelajaran , Jabatan Pelajaran Negeri Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Timbalan Timbalan Pengarah, Pengetua, Guru Besar serta guru guru Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putra Jaya .


 
Dato' Noor Rezan Bapoo Hashim
Mantan TKPP KPM (Operasi)
Tokoh Guru Wilayah 2012

Ucapan Aluan Pengarah

Dalam ucapannya Dato' Pengarah Pelajaran menyentuh perkembangan pendidikan semasa , pencapaian dan kemajuan yang diperoleh Wilayah Persekutuan  dalam PMR , SPM dan STPM  yang menunjukan prestasi cemerlang dengan gred purata lebih baik daripada pencapaian peringkat kebangsaan . Beliau juga menyentuh tentang NKRA pendidikan yang memberi fokus bidang keberhasilan utama iaitu Pendidikan pra sekolah, Literasi dan Numerasi (LINUS), SBT, Baiah dan juga transformasi pendidikan dalam pentaksiran berasaskan sekolah . 

Perasmian Oleh YB Menteri

Dalam ucapannya YB Menteri telah menyentuh tentang peranan dan fungsi guru yang semakin mencabar selaras dengan zaman ICT yang bergerak pantas. Guru guru perlu mempelbagaikan kaedah dalam mendidik pelajar bagi memastikan modal insan negara dapat dibangunkan secara holistik . Proses transformasi pendidikan bertujuan melahirkan manusia yang berkualiti, berfikiran kritis dan inovatif  berkemahiran menggunakan pelbagai  teknologi untuk mempercepatkan pembangunan negara.

Che' Yahya Che' Soh 
Pengetua SMKSB@STAR
24 Mei 2012

Wednesday, May 23, 2012

Sambutan Hari Guru Peringkat Wilayah

Sambutan Perayaan Hari Guru Peringkat Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur akan diadakan di Bangunan CIDB Cheras Kuala Lumpur esok  Khamis 24 Mei 2012. Majlis perayaan akan dirasmikan oleh YB Dato'  Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin Menteri Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur .   Dato' Khairil Hj Awang ,  Pengarah Pelajaran Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur selaku Pengerusi Sambutan Perayaan Hari Guru Peringkat Negeri mengalu alukan kesudian YB Dato' Raja Nong Chik sebagai tetamu khas dalam majlis ini.    Semua Pengetua, Guru Besar dan guru-guru yang bertugas di PPW dan Jabatan Pelajaran Negeri dijangka memenuhi Dewan CIDB untuk memeriahkan sambutan peringkat negeri tahun ini.

Tujuan perayaan

Sambutan perayaan bertujuan memberikan penghargaan dan pengiktirafan terhadap jasa dan pengorbanan para guru yang mendidik dan mencerdaskan anak bangsa . Pemilihan Tokoh Guru peringkat negeri akan diumumkan esok.

Che' Yahya Che' Soh.

Monday, May 21, 2012

Mengenal Peribahasa

Peribahasa ialah perumpamaan yang menggambarkan sesuatu perbuatan atau tindakan yang dilafazkan secara berkias mempunyai makna yang tersembunyi atau pengajaran disebalik ungkapan .Orang dahulu khususnya masyarakat Melayu cukup berhemah ,  bersopan dalam bercakap dan menuturkata . Mereka menggunakan kata beralas untuk menyampaikan sesuatu maksud atau tujuan. Sepertimana orang ingin meminang,   mereka akan merisik  terlebih dahulu dengan menghantar utusan yang dipercayai bertanyakan sudahkah bunga ditaman telah disunting. Maksudnya sudahkah sijelita telah berpunya ? . Begitulah halusnya budi masyarakat  Melayu dalam menyampaikan maksud yang dihajati .

Mengenal Peribahasa

Petang tadi saya sempat berbual  bersama beberapa  orang pelajar  Tingkatan Dua semasa waktu  rehat. Mereka berkumpul di Taman Ilmu sekolah berhampiran kebun  di pinggiran   air terjun yang tenang sambil melihat anak anak ikan berenang tangkas , saya hampiri  mereka sambil bertanya khabar tentang pelajaran dan persiapan semasa cuti sekolah. Kesempatan yang terbatas saya sempat melontarkan beberapa ungkapan motivasi dan kata nasihat supaya belajar walau pun sekolah bercuti. Saya juga memberikan beberapa ungkapan peribahasa seperti  : Jika tidak dipecahkan Ruyung, manakan dapat Sagunya;. Seperti Isi dengan Kuku, Seperti Kacang Lupakan Kulit dan Berakit rakit ke hulu berenang renang ketepian. Beberapa orang murid mampu memberikan jawapan yang baik dan tepat . Mereka nampak ceria dan teruja dengan pengetua. Saya berpesan dalam cuti nanti jangan lupa baca buku sekurang kurangnya luangkan masa  satu jam sehari untuk mengulangkaji . Mereka memohon diri untuk ke kelas sebaik loceng rehat tamat . 

Che'Yahya Che' Soh
SMKSB 21 Mei 2012

Sunday, May 20, 2012

Minggu Terakhir Sekolah 21-25 Mei 2012

Masa berlalu begitu pantas. Sesi persekolahan  untuk pertengahan penggal berakhir pada 25 Mei 2012 Jumaat. Sekolah mula bercuti selama 14 hari mulai tarikh tersebut. Kepada para pelajar saya mengharapkan  anda dapat memanfaatkan masa untuk mengulangkaji pelajaran terutama bagi mereka yang akan menduduki peperiksaan PMR dan SPM  hanya beberapa buan sahaja lagi. Keputusan Peperiksaan Pertengahan Tahun (PPT) menjadi indikator pencapaian dalam ujian sebenar. Seperti mana yang telah saya janjikan pengetua akan membentangkan pencapaian PPT kepada Timbalan Pengarah PPWS pada awal Julai nanti, saya mendoakan semua pelajar PMR dan SPM akan mendapat keputusan yang membanggakan. 

Mengurus masa dengan bijak

Masa tidak pernah menunggu kita. Semasa kita menjadi pelajar manfaatkanlah dengan sebaik mungkin untuk menggapai cita-cita. Antara masa dan cita-cita menjadi rebutan manusia. Berfikir scara bijak mencerminkan intektual diri seseorang pelajar. Gunakalah masa muda sebelum datang tua, masa sihat sebelum sakit, masa senang sebelum sempit  masa kaya sebelum miskin dan masa hidup sebelum datangnya mati. Berbicara mengenai masa mengingatkan kita tentang kehidupan silih berganti seperti roda .   Hanrey Van Dyke dalam buku  HAPPY AT WORK  oleh  Sophie Rowan  mengungkapkan "What we do belongs to what we are, and what we are is what becomes of us"  .  Gunakan masa cuti untuk mengulangkaji pelajaran walau pun hanya sejam sehari . Jadikan buku teman setia anda kerana di dalam buku terdapat gadis jelita (  In the book there is a beautiful girl ).

Selamat  bercuti  dan  jangan lupa  mengulangkaji .

Che' Yahya Hj Che' Soh
20 Mei 2012.


Pengalaman Mengajar Kelas Peralihan

Menjadi guru tugas paling mulia disisi Allah.  Kemuliaan itu disebabkan guru mencurahkan ilmunya kepada pelajar tanpa mengira etnik, ras dan kaum. Kesungguhan dan komitmen mengajar dan mendidik  menjadikan guru seorang manusia yang mendapat darjat yang istimewa dari sudut Agama. Kebanyakan guru beranggapan bahawa tugas mengajar dan mendidik hanya sekadar menunaikan tanggungjawab sahaja   tetapi realitinya jika dihayati secara islami  pekerjaan ini sangat besar pahala yang menunggu kita.

Mengajar kelas peralihan

Sebagai pengetua, saya mempunyai jadual mengajar walau pun tidak sebanyak bilangan waktu guru . Kelas yang ditetapkan ialah mengajar pelajar Peralihan iaitu terdiri dari mereka  yang tidak boleh berbahasa Melayu dengan betul. Kebanyakan pelajar pelajar ini berasal dari SJKC berdekatan  yang masuk ke SMK Danau Kota. SMK Danau Kota  mempunyai dua kelas peralihan . Setiap kelas seramai 43 murid .  Mengajar di kelas peralihan memerlukan kesabaran intelektual yang tinggi kerana kebanyakan mereka sukar memahami arahan dalam Bahasa Melayu.

Belajar dari murid

Saya terpaksa mempelajari beberapa patah Bahasa Mandarin  bagi memudahkan komunikasi dengan mereka. Seorang guru saya mengadu beliau sangat tertekan mengajar kelas tersebut dengan karenah pelajar yang tidak tahu berbahasa. Bila kita bertanya mereka jawapannya  tak tau, tak tau sambil mengangkat kedua bahu   menyebabkan saya 'tension' katanya . Bukan saja tak tau malah bising melampau sehingga terpaksa memukul meja dengan rotan baru mereka diam . Demikian keluhan guru kepada pengetua .   Saya mengatakan anak-anak yang ada ditangan kita ini perlu kita didik walau pun mereka tidak memahami proses pengajaran dan pembelajaran . Pengalaman saya mengajar Bahasa Melayu kelas Peralihan Arif  cukup mengujakan sehingga  saya ketawa sendirian bila terkenangkan tingkahlaku mereka . Anak-anak ini nampak seronok dan mahu belajar bila saya bercakap dalam bahasa ibunda mereka walau pun beberapa patah. Saya  belajar dengan mereka istilah Mandarin untuk menerangkan sesuatu topik pengajaran. Saya melihat dari perspektif ilmiah bahawa peranan guru sangat dominan dalam membentuk ekosistem pembelajaran disekolah. Kemampuan guru mempelbagaikan teknik penyampaian  merupakan kaedah terbaik mencapai objektif  yang diharapkan. Pendidikan itu sebenarnya  suatu seni yang perlu dimiliki oleh setiap orang guru.

Pengalaman semasa di SMKDK
16 Mac 2009-16 Mac 2012
Che' Yahya Hj Che' Soh. 

Saturday, May 19, 2012

Sekolah-sekolah 'parah' dipastikan dapat cukup peruntukan - Muhyiddin

KUALA LUMPUR 18 Mei - Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kerajaan akan memastikan projek-projek penambahbaikan sekolah terutamanya yang dilaporkan 'parah' menerusi audit fizikal mendapat peruntukan mencukupi.
Menurut Timbalan Perdana Menteri, untuk tujuan itu, beliau telah mengarahkan Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran, Datuk Rosli Mohamed memperuntukkan sebahagian daripada peruntukan yang diterima khusus bagi melaksanakan projek penyelenggaraan sekolah.
Usaha itu katanya, bagi menjamin bangunan-bangunan sekolah sentiasa berkeadaan baik, sempurna dan selamat.
''Adalah penting untuk memiliki infrastruktur dan kemudahan-kemudahan yang lengkap dan baik serta berkualiti agar proses pembelajaran dapat dijalankan dengan selesa. Dua tahun lepas kementerian mengambil inisiatif membuat audit fizikal sekolah seluruh negara. Ia telah pun siap.
''Daripada lebih 10,000 buah sekolah (diaudit), sebanyak 600 buah sekolah dilaporkan berada dalam keadaan cukup parah. Disebabkan itu projek-projek penambahbaikan khususnya di Sabah dan Sarawak, kita perlu tentukan mereka dapat sejumlah peruntukan yang mencukupi.
''Namun, daripada jumlah bajet yang diperuntukkan kepada kementerian, ia tidak dapat menampung kesemua sekolah-sekolah itu dan usaha mengadakan peruntukan dilakukan pada tahun-tahun akan datang,'' katanya.
Beliau berkata demikian ketika berucap di majlis penyerahan bantuan khas di bawah Pakej Rangsangan Khas (PRK) kepada sekolah-sekolah seluruh negara di Dewan Tun Hussein Onn, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini hari ini.
Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, usaha menambah baik kualiti infrastruktur di sekolah diharap dapat meningkatkan mutu pendidikan negara.
''Sememangnya ada kaitan antara mutu pendidikan dengan suasana pembelajaran di sekolah-sekolah. Mungkin bangunan sekolah yang baik dan situasi selamat ini akan memberikan keselesaan kepada guru dan pelajar,'' jelasnya.
Dalam perkembangan lain, beliau berkata, aspek bantuan persekolahan terus diberi perhatian dengan sejumlah RM2.8 bilion diperuntukkan bagi membiayai 21 jenis bantuan yang memberi faedah kepada 5.4 juta pelajar.
Segala bentuk bantuan yang bersesuaian katanya, telah diberikan kepada sekolah berdasarkan kemampuan semasa kerajaan.
''Ini membuktikan bahawa kerajaan sangat menekankan aspek pembangunan modal insan dan semua golongan mendapat pembelaan sewajarnya terutama mereka daripada keluarga miskin dan berpendapatan rendah termasuk mereka yang kurang upaya.
''Langkah ini bagi memastikan golongan tersebut berpeluang memperoleh akses pendidikan berkualiti dan seterusnya memperbaiki masa depan mereka supaya menjadi insan yang berguna kepada negara,'' ujarnya.
Beliau berkata, Kementerian Pelajaran sentiasa bertindak secara pragmatik dan bersikap realistik dalam menangani cabaran-cabaran yang dihadapi pelbagai kategori sekolah.

Utusan Malaysia Online 19/5/2012

Kelantan are FA Cup champions

KUALA LUMPUR: Kelantan created history by lifting the FA Cup for the first time after a 22-year wait when they narrowly beat Sime Darby FC 1-0 in the final match at the National Stadium in Bukit Jalil tonight.

Kelantan win FA Cup

Playing in front of about 85,000 spectators, the Kelantan team known as The Red Warriors, launched attacks on their opponents' half from the start but Sime Darby captained by Es Lizuan Zahid Amir managed to hold on.

Midfielder Indra Putra Mahayuddin failed to score when Kelantan were given a free kick in the 15th minute when his shot went wide.

Play became even more exciting in the second half from both sides, with Kelantan's import player, Mohammed Ghaddar delighting the Kelantan fans into raucous euphoria when he scored the penalty in the 58th minute.

Stunned by the goal, Sime Darby made some dangerous moves forward but Kelantan were in keeper Khairul Fahmi Che Mat's safe hands.

Mohammed Ghaddar tried to increase the score but his shot in the 79th minute went off the mark.

The match ended with Kelantan defeating Sime Darby 1-0.

The FA trophy was presented to the victors by the Sultan of Kelantan, Sultan Muhammad V Ibni Sultan Ismail II, while Sime Darby Es Lizuan was named man of the match. BERNAMA

New Straits Times 
20 May 2012

Antara Pentaksiran dan Peperiksaan Satu Analisa

Pentaksiran ialah proses mendapat maklumat tentang pelajar dan memberi nilai kepada maklumat dan membuat keputusan keatas maklumat. Pentaksiran lebih tertumpu kepada pengukuran dan pemerhatian, penilaian berasaskan kerja  atau projek (measure,evaluation, observation and project). Sistem peperiksaan perlu ditransformasi kerana ia mencakup cognitif (otak) sahaja dan berlaku dihujung tahun persekolahan .Kelebihan yang terdapat dalam pentaksiran ialah guru menilai pelajar bukan sahaja berasaskan pencapaian akademik semata mata tetapi merangkumi aspek kebolehan yang ada dalam diri murid.  Dunia pentaksiran lebih berfokus kepada membantu murid untuk belajar sementara peperiksaan berpusat pula lebih kepada sumatif semata. Justeru penambahbaikan dalam sistem pendidikan memberikan impak positif kepada pelajar terutama pembangunan kemahiran yang tinggi seperti mana diamalkan oleh negara negara maju seperti Australia, New Zealand,Uk dan negara Eropah . Mereka tidak lagi mengamalkan peperiksaan berpusat sebagai salah satu kaedah penilaian pelajar.

Kerangka sistem pentaksiran

Penilaian peringkat nasional (National Assessment)
Peperiksaan awam (Public examination)
Ujian kebolehan am (General ability test)

Tujuan pentaksiran ialah untuk membina kemahiran asas seperti menguasai literasi dan numerasi bagi murid murid sekolah rendah dan membina kemahiran generic seperti komunikasi, interaksi, kemahiran keinsanan secara spesifik seba gai persiapan memasuki alam pekerjaan.



Sumber gambar: internet

Prinsip pentaksiran pendidikan

Perkara yang ditaksir hendaklah meliputi potensi murid secara jujur dan adil  tanpa mengira gender , etnik, lokaliti, latarbelakang  ibubapa dan tahap pencapaian pelajar .
Proses pentaksiran hendaklah dilakukan scara pofesional dengan komunikasi terbuka serta mengambil kira pembabitan masyarakat.

Standard prestasi

Seluruh proses pentaksiran pendidikan perlu merujuk kepada set pernyataan prestasi yang boleh dicpai mengikut tahap keupayaan pelajar. 

Kualiti murid

Melalui pentaksiran pendidikan kita mengharapkan murid yang berkualiti, bersikap positif, berdaya maju berupaya menngunakan fikiran logis, kritis, kreatif dan inovatif untuk menyelesaikan masalah dan mampu membuat keputusan masa depan mereka dengan bijak. Keupayaan menguasai Bahasa Malaysia dengan baik disamping Bahasa Inggeris yang mantap sebagai alat komunikasi yang berkesan untuk berinteraksi secara intelektual dengan bangsa lain. Mereka juga mempunyai sikap positif terhadap pendidikan terutama dalam pembangunan ilmu dan kemahiran berteraskan ICT .

sumber : nota-nota dan catatan kaki 
semasa berkhidmat di SPP JPN WP
dari tahun 2001-2009



Friday, May 18, 2012

4,374 sekolah dapat RM987j
Oleh Syuhada Choo Abdullah
choo@bharian.com.my
2012/05/19

MUHYIDDIN (tengah) bersama wakil penerima bantuan khas untuk  sekolah seluruh negara di PWTC, semalam.
MUHYIDDIN (tengah) bersama wakil penerima bantuan khas untuk sekolah seluruh negara di PWTC, semalam.
Peruntukan bina, selenggara sekolah dan surau diagih mulai Jun

  • 1,744 SK/SMK - RM500 juta
  • 817 SJKC - RM100 juta
  • 369 SJKT - RM100 juta
  • 428 sekolah mubaligh - RM100 juta
    Daripada lebih 10,000 sekolah, hampir 600 sekolah dalam keadaan cukup parah. Justeru, projek penambahbaikan sekolah seperti ini, terutama di Sabah dan Sarawak, kita hendak menentukan mereka mendapat peruntukan mencukupi. - Tan Sri Muhyiddin Yassin, Timbalan Perdana Menteri
  • 167 sekolah agama bantuan kerajaan - RM100 juta
  • 849 projek surau - RM87.1 juta

    KUALA LUMPUR: Mulai bulan depan, 4,374 sekolah di seluruh negara akan menerima bantuan khas RM987.1 juta secara berperingkat.

    Daripada jumlah itu, RM900 juta untuk Tabung Khas bagi pembinaan, penambahbaikan dan penyelenggaraan sekolah yang dibelanjakan dalam tempoh tiga tahun.
    Peruntukan itu diagih kepada 1,744 sekolah kebangsaan (SK)/sekolah menengah kebangsaan (SMK) membabitkan RM500 juta, dan masing-masing RM100 juta kepada 817 sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC), 369 SJK Tamil (SJKT), 428 sekolah mubaligh dan 167 sekolah agama bantuan kerajaan (SABK).

    Baki RM87.1 juta adalah bagi Projek Insentif Luar Bandar terkandung dalam Bajet 2012 untuk dibelanjakan tahun ini, membabitkan 849 projek pembinaan dan naik taraf surau sekolah di seluruh negara. Peruntukan ini bagi mengganti 24 surau lama dan menaik taraf 565 surau lagi.

    Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata demikian ketika berucap pada majlis penyerahan bantuan khas di bawah Pakej Rangsangan Khas (PRK) kepada sekolah seluruh negara di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, semalam.

    Katanya, kerajaan memberi segala bentuk bantuan bersesuaian kepada sekolah berdasarkan kemampuan semasa, termasuk RM2.8 bilion bagi membiayai 21 jenis bantuan persekolahan dan pendidikan kepada 5.4 juta pelajar.

    “Kerajaan perlu melaksanakan agenda memperkasakan sekolah kebangsaan sebagai komitmen kepada masyarakat majoriti supaya sekolah aliran perdana mendapat pembelaan sewajarnya,” katanya.

    Namun, ini tidak bermakna kerajaan mengabaikan sekolah bantuan seperti SJKC, SJKT, sekolah mubaligh dan SABK kerana setiap sekolah ada peranan penting dalam merealisasikan agenda membangunkan modal insan negara.

    Tahun lalu, Muhyiddin berkata, kementerian menyediakan peruntukan pembangunan RM126.16 juta kepada sekolah bantuan kerajaan pelbagai aliran mengikut permohonan sekolah terbabit serta keperluan terdesak. Tahun ini usaha itu diteruskan dengan bantuan khas RM400 juta.

    Sepanjang 2010 dan 2011, kementerian mengeluarkan belanja mengurus untuk keseluruhan SJKC sebanyak RM2.89 bilion dan RM1.04 bilion bagi SJKT.
    “Untuk itu, dua tahun lalu, saya mengambil inisiatif membuat auditan fizikal di sekolah seluruh negara dan ia sudah siap.

    “Daripada lebih 10,000 sekolah, hampir 600 sekolah dalam keadaan cukup parah. Justeru, projek penambahbaikan sekolah seperti ini, terutama di Sabah dan Sarawak, kita hendak menentukan mereka mendapat peruntukan mencukupi.

    “Kita tidak dapat menampung semua sekolah daif itu dalam tempoh singkat, tetapi usahakan pada tahun akan datang,” katanya. 
     
    Berita Harian 19 Mei 2012
  • P. Ramlee Lagenda Seni Warisan Zaman

    Setiap manusia mempunyai kelebihan tersendiri. Bakat, perwatakan dan  tingkahlaku menggambarkan suasana kehidupan seseorang. P. Ramlee sebuah nama besar yang lahir ditengah tengah masyarakat menjadi ikon yang sukar dilupakan dalam sejarah seni warisan negara walau pun sudah berdekad meninggalkan kita. Karisma beliau sebagai pengarah, pelakon dan sutradara menjadikan filem arahannya begitu menarik ,  penuh  jenaka dan bermakna. Kisah-kisah masyarakat yang dipaparkan melalui lakonan dalam  Ibu Mertua ku ,  Seniman Bujang lapok, Anak Ku Sazali (sekadar beberapa kisah) meninggalkan kesan yang mendalam  kepada kita. Anak-anak yang lahir zaman ini pun turut mengenali P .Ramlee dan rakan rakannya seperti Ajis, Sudin, R .Tompel , Mat Sentul dan Ibrahim Din kerana pengaruh lakonannya yang hebat, bersahaja dan penuh  jenaka mencuit hati penonton.



    Allahyarham TS P Ramlee
    Seniman yang  sukar dicari ganti
    Sumber Gambar: internet


    Bakat dan keikhlasan







    Sumber video youtube Kassim Selamat
    Filem Ibu Mertua Ku


    Kepuasan ialah satu faktor penting dalam kehidupan manusia. Orang yang bekerja dengan ikhlas tanpa mengharapkan imbalan akan menghasilkan suatu pulangan yang menguntungkan. P.Ramlee menjadikan filem-filem arahannya sebagai medium mendidik masyarakat mengenal erti sebuah kehidupan yang hakiki. Dalam filem IBU MERTUA KU menggambarkan sikap seorang ibu mertua yang tidak menyukai menantunya sehingga sanggup berbohong mengatakan Sabariah telah mati. Oleh kerana kecintaan kepada isterinya, Kassim Selamat sanggup menziarahi kubur tetapi malangnya pusara tersebut bukan milik Sabariah . Ibu mertuanya yang ada bersama menggelabah dan gementar bila mengetahui keadaan sebenar dan Kassim selamat terus memegang tangan ibu mertuanya sambil berkata "Apakah semua ini mak ? rupanya kamulah yang menghantar telegram mengatakan Sabariah telah mati " Dialog spontan ini membawa seribu makna sehingga tercetus dari mulut Kassim Selamat " Mengapalah Allah mencipta kamu menjadi manusia, kan lebih elok menjadi binatang " " Allah,  Kassim mak sudah tua, mak mengaku, mak sudah kahwinkan Sabariah dengan Tengku Asmadi maafkan mak Kassim " sambil meraung raung dan berguling diatas kubur menyesali perbuatan bohongnya . P.Ramlee (Kassim Selamat) menyampaikan suara hatinya melalui Jeritan Batin ku dengan penuh khusyuk demi cintanya kepada Sabariah.     Demikian secebis cuplikan dalam kisah Ibu Mertua Ku . Mungkinkah terjadi di zaman ini ?







    Sumber:Youtube
    Secuplikan kisah Ibu Mertuaku  


    Sekolah Umum Buta Huruf


    Kewibawaan P Ramlee mengolah watak dan plot sesuatu cerita sungguh menarik dan mengandungi mesej mendalam. Kisah tiga sahabat yang buta huruf  belajar di sekolah umum  bersama masyarakat  kampung merupakan senario biasa berlaku zaman  awal  kemerdekaan.





    Sumber:Youtube
    Tiga Sahabat baca surat.


    Watak tiga sahabat yang membaca surat  dengan gaya tersendiri sungguh  lucu dan menggeletek hati . Paling menyenakan perut bila Sudin membaca dalam bahasa Arab ' Wal padang pasirul, takdo dil pokok kayuwil" wal panas terik kok" . Wal kurma' nak buko puaso lul lazi .Ku pandol kiri kanan wal saki baki tumpuk-tumpuk tahi unta".  Masyarakat dahulu ada yang tidak boleh menulis dan membaca (termasuk arwah ibu saya ) lalu mereka  bergotong royong membina sebuah sekolah daripada kayu berdinding buluh  ringkas sebagai prasarana pendidikan. Pensil dan papan batu digunakan sebagai alat tulis . Begitulah suasana pendidikan awal yang dilalui oleh sebahagian bapa bapa dan ibu ibu kita. P. Ramlee berjaya menterjemahkan kehidupan masyarakat melalui sebuah lakonan yang benar benar   'genuine'   untuk dihayati . Bakat yang dikurniakan Tuhan kepadanya dalam bidang nyanyian menjadikan P Ramlee seorang yang  sangat puitis mencipta dan mengalunkan lagu lagu berunsur ketuhanan seperti Rukun Islam Lima Perkara, Dendang Perantau mengembalikan nostalgia semasa menyambut Hari Raya di kampung halaman yang tenang dan damai.   P. Ramlee sebagai seorang seniman meninggalkan  lagenda seni warisan zaman yang sukar dicari ganti walau pun  sudah berganti generasi .

    curahan inspirasi minda
    Che' Yahya Che' Soh
    19 Mei 2012


    Memelihara Amanah

    Amanah ialah kepercayaan yang diberikan kepada seseorang untuk menjalankan tugas dan tanggungjawab dengan sebaik mungkin berdasarkan peraturan yang ditetapkan. Seorang ketua bertanggungjawab merealisasikan misi dan visi organisasi mencapai objektif seperti yang dijanjikan dalam piagam pelanggan.  Amanah dalam konteks Agama ialah melaksanakan tanggungjawab berdasarkan taqwa (integriti) dengan mengharapkan keredhaan Tuhan . Orang yang mencari keampunan Allah nescaya tidak akan melakukan perbuatan yang tidak beramanah. Dia menjadi seorang yang beramanah dalam mengurus kewangan organisasi, mengamalkan ketelusan dalam pengurusan dan bertindak berdasarkan peraturan .


    Al Quran merupakan sumber hukum yang 
    sarat dengan tuntutan memelihara amanah 

    Tugas ketua memajukan organisasi

    Kemajuan sesebuah organisasi sangat bergantung kepada daya kepimpinan seorang ketua. . Kepimpinan ialah proses mempengaruhi pengikut untuk sama sama bekerja dalam suasana harmoni memajukan sebuah organisasi menuju kecemerlangan. Pemimpin yang dinamik, progresif dan berwibawa menjadi sumber inspirasi kepada pengikutnya melaksanakan tugas dan tanggungjawab dengan jujur dan bertanggungjawab. Sekolah sebagai sebuah organisasi yang sangat rencam dan kompleks memerlukan kekuatan intektual , keunggulan semangat dan kejernihan minda untuk menghadapi pelbagai karenah yang dihadapi. Tugas memajukan pelajar dalam  akademik, ko kurikulum dan sahsiah merupakan tanggungjawab utama setiap guru dan pemimpin instruksional sekolah. Kecemerlangan sesebuah sekolah diukur melalui kerjasama padu (team work) dalam kalangan guru dan pemimpin untuk memperkasa organisasi menjadi sebuah institusi yang disegani. The strengthen of organization is a fundamental part to enhance productivity in school . We can produce good results to  uphold  school integrity .

    Pendekatan bijaksana
     
    Dalam mengurus organisasi, seorang ketua perlu mengambil pendekatan bijaksana menyelesaikan isu yang timbul. Kebijaksanaan (wisdom) merupakan ciri yang perlu ada dalam diri seorang pemimpin bagi menjaga keharmonian dan kesejahteraan setiap anggota.   Seorang ketua perlu bijak menangani setiap perkara berbangkit dengan mendengar  pandangan dari berbagai pihak sebelum membuat keputusan. Kemampuan seorang ketua membuat keputusan secara adil (meletakan yang hak pada tempatnya) merupakan suatu tindakan yang terpuji. Orang  beriman sentiasa memelihara amanah  kerana takutkan azab Tuhan.

    Wallahua'lam
    Cerna minda
    Che'Yahya Hj Che' Soh
    18/5/12




    Kursus Pengurusan Risiko IAB Seri Layang

    Seramai 22 orang Pengetua/Wakil telah menghadiri kursus Pengurusan Risiko pada 15-18 Mei 2012 di Institut Aminuddin Baki (IAB) Seri Layang Genting Highlands Pahang Darul Makmur. Kursus ini sangat bermanfaat kepada  para pemimpin terutama diperingkat sekolah untuk mengenalpasti insiden risiko yang bakal terjadi dalam pengurusan dan pentadbiran organisasi. Risiko ialah suatu peristiwa yang memberi impak kepada pencapaian atau objektif sesebuah organisasi. Risiko ialah kombinasi kebarangkalian kerosakan, kerugian atau negatif akibat kelemahan dalaman atau luaran yang boleh ditangani melalui perancangan awal.

     
    Bangunan IAB Induk menawarkan pelbagai kursus  untuk menjana
    kecekapan dan kewibawaan kepada para pemimpin organisasi.

    Pengurusan Risiko

    Menurut  Wan Ghazali Wan Din, Ketua Jabatan Pengurusan Inovasi dan Standard Latihan IAB , "pengurusan risiko merupakan sistem kawalan untuk menjamin keberkesan kerja". Pengurusan risiko juga mengawal objektif, mengawal misi dan visi untuk mencapai matlamat Falsafah Pendidikan Negara.  IAB telah menghasilkan buku Pelan Induk Pengurusan Risiko sebagai panduan untuk mengelak dan mengurangkan potensi risiko dalam organisasi. Pihak sekolah diminta mewujudkan Pelan Pengurusan Risiko bertujuan menjaga integriti dan reputasi sesebuah organisasi.


    Monday, May 14, 2012

    In House Service Course


    Tomorrow Tuesday 15 May 2012, school will conduct 'In House Service Course' . Principal will talks on about 'Academic Achievement is  a Key Performance Indicator' in school. We expect to get excellence in Penilaian  Menengah Rendah (PMR) and Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) this year . We must struggle hard to realize our dreams through commitment and awareness from teachers, students and parents .




    Principal address the issue to all teachers during meeting .Together
    we achieve our goals as a STAR school .


    14 May 2012 | Last updated at 07:50PM Najib in London for 2-day working visit 0 comments LONDON -- Malaysian Prime Minister Datuk Seri Najib Razak arrived here Monday morning for a two-day working visit to the United Kingdom. PM IN LONDON 1 / 1 Upon arrival at the Farnborough Airport, about an hour's drive from here, Najib and his wife, Datin Seri Rosmah Mansor, were greeted by Malaysia's High Commissioner to the United Kingdom Datuk Seri Zakaria Sulong and his wife Datin Hazizah Ahmad. The highlight of Najib's visit will be his attendance at a reception held by The Prince of Wales, His Royal Highness Prince Charles, in conjunction with the conferment of the Royal Charter Award to the Oxford Centre for Islamic Studies (OCIS). Najib had been invited by Prince Charles to attend the reception, which will be held at St James Palace on Tuesday evening. The Conferment of the Royal

    14 May 2012 | Last updated at 07:50PM

    Najib in London for 2-day working visit

     LONDON -- Malaysian Prime Minister Datuk Seri Najib Razak arrived here Monday morning for a two-day working visit to the United Kingdom.

    PM IN LONDON

    Upon arrival at the Farnborough Airport, about an hour's drive from here, Najib and his wife, Datin Seri Rosmah Mansor, were greeted by Malaysia's High Commissioner to the United Kingdom Datuk Seri Zakaria Sulong and his wife Datin Hazizah Ahmad.

    The highlight of Najib's visit will be his attendance at a reception held by The Prince of Wales, His Royal Highness Prince Charles, in conjunction with the conferment of the Royal Charter Award to the Oxford Centre for Islamic Studies (OCIS).

    Najib had been invited by Prince Charles to attend the reception, which will be held at St James Palace on Tuesday evening.
    The Conferment of the Royal Charter to the OCIS is significant as it marks the first time that an Islamic institution in the UK is conferred such a prestigious status since 1231 when such charters were granted by successive sovereigns.   

    Najib is also scheduled to launch the "Friends of the Barisan Nasional UK" (FBNUK) on Monday afternoon, at the House of Lords.
    Later in the afternoon, he will witness the signing of a memorandum of understanding between Felda Global Ventures Holdings Bhd and its two strategic partners. 

    In the evening, he will meet and mingle with members of the Malaysian community in the United Kingdom at "An Evening with the Prime Minister" to be held at a concert hall at the 02 Arena in Greenwich, East London, which can accommodate about 2,000 people.
    According to Zakaria, the event would enable Malaysians here to interact in an informal manner with the prime minister. -- Bernam

    New Straits Times 14 May 2012

    Sunday, May 13, 2012

    University Of Nottingham UK

















    Semasa mendaftar anak melanjutkan pelajaran di 'School of Pharmacy' University of Nottingham UK pada Julai 2007. Sempat mengabadikan memori yang  berlatarbelakangkan   Nottingham Alumni. Saya merasa bangga dan terharu kerana terpampang megah wajah pemimpin no. 1 negara  YAB Dato' Seri Mohd. Najib Tun Ab. Razak . Gambar tersebut menjadi pendorong dan semangat  kepada para pelajar Malaysia yang berada di UK  untuk terus berusaha menggenggam segulung ijazah bagi merealisasi cita cita mereka dan kembali menyumbang khidmat bakti kepada negara tercinta.

    Friday, May 11, 2012

    Mengharap Sinar Menelan Kabus

    Penyanyi veteran Allahyarham Dato' Ahmad Jais  mengalunkan lagu 'Mengharap Sinar Menelan Kabus'   sungguh  mendayu dan lunak merdu  memecah  kesunyian  desa . Suaranya yang gemersik bak dedaunan  ditiup angin   membangkitkan  nostalgia indah kehidupan dikampung halaman dipinggiran sungai. Bagi siapa yang membesar bersama lagu tersebut  sudah tentu menghimbau  memori silam  kerana corong corong radio ketika itu sering memutarkan nyanyian Allahyarham dan rakan seangkatan dengannya seperti  Datin  Rafeah Buang,  A. Ramlee, L. Ramli , Jefriddin, A. Halim  dan ramai lagi  . Lagu lagu era 60an dan 70an banyak meninggalkan kesan kepada  generasi X kerana bait-bait yang tersusun indah menggambarkan suasana kehidupan masyarakat  yang berbudaya luhur  bertunjangkan nilai budi dan adat resam yang tinggi . 





    Sumber:Youtube
    Mengharap sinar menelan kabus



     
     Allahyarham Dato' Ahmad Jais
    memiliki suara emas yang sukar dicari ganti
    Gambar : Internet

    Kehidupan sebuah masyarakat yang sejahtera dan harmoni menjalin muafakat sesama warga  bergotong royong  dalam semangat muhibbah mencerminkan kesatuan dan kesepaduan cita cita memajukan kampung halaman mereka. Modal sosial yang membudaya sejak sekian lama menjadi amalan terpuji  masyarakat desa . Para petani, penoreh dan pekebun menuju ladang dan sawah bendang masing masing menjalankan tanggungjawab kepada keluarga sementara anak anak berjalan kaki menuju sekolah sejauh 3 kilometer melalui jalan tanah merah  dengan harapan  sinar akan menelan kabus . Hanya melalui pendidikan sahaja yang mampu merubah peradaban manusia untuk mentransformasi kehidupan.

    Merindui kedamaian desa



    Gambar hiasan: Sawah hijau menguning mewarnai kehidupan 
    masyarakat desa yang setia berbudi kepada tanah.

    Ikatan persahabatan akrab  mesra,  terjalin padu sehinggakan jika terdapat anak anak  yang berjaya mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan SPM dan STP  (MCE, HSC) seluruh kampung   turut sama meraikan kejayaan mereka  . Orang dahulu mengadakan majlis "Minum Teh"  untuk memohon  sumbangan bagi menampung keperluan yuran anak mereka yang  berjaya ke Universiti. Pendapatan seorang petani yang kais pagi makan petang  sudah tentu tidak mampu menampung perbelanjaan anak-anak ke Pusat Pengajian Tinggi . Demikian indahnya ekosistem kehidupan masyarakat desa  dalam beberapa  dasawarsa  yang perlu dilestarikan .  Keluhuran budi ayah ibu sanggup  menggadai sekeping tanah hasil titik peluh semata mata mengharapkan sinar menelan kabus   merupakan ikhtiar terakhir  demi masa depan anak mereka. Bagi mereka yang bernasib baik mendapat biasiswa, sekurang kurangnya dapat meringankan beban keluarga selama tempoh pengajian. Semangat ingin maju walau pun dihimpit kemiskinan sungguh  mewarnai kehidupan masyakat desa pada masa dulu. Kerinduan kedamaian desa yang tenang bersama sawah menguning dan air sungai yang jernih menggamit nostalgia yang sukar dilupakan walau pun sudah berhasil  membina kehidupan dikota yang serba moden.


    Air sungai yang jernih menggamit 
    nostalgia kehidupan
    di Desa yang tenang dan damai.
    Gambar :internet.


    Mengenang jasa ibu , ayah


    Allahyarham Sudirman mendendangkan lagu "Ayah dan Ibu itulah permulaan kami" sungguh menusuk qalbu bila di hayati setiap bait yang disampaikan dengan penuh penghayatan.  Setitik air susu ibu yang masuk ke mulut tidak mampu dibalas hatta dengan segunung intan . Benarlah syurga itu ditelapak kaki ibu. Jasa ayah dan ibu membesar dan mendewasakan kita sehingga menjadi seorang manusia yang berilmu, berintelek,  bercendekiawan, mendapat jawatan  dan kedudukan istimewa dalam masyarakat berkat doa mereka yang tidak kita ketahui. Doa ibu ayah tiada hijab (dinding) disisi Tuhan . Justeru sebagai anak yang soleh menjadi tanggungjawab  kita memuliakan mereka kerana redha Allah bergantung kepada redha kedua ibu bapa. Orang yang berbakti kepada ibu bapa sudah pasti Tuhan akan memberkati kehidupan mereka. Santunilah ibu ayah kerana mereka berdua permulaan hidup kita di dunia.

    Che' Yahya Che' Soh
    sekadar luahan minda.  
    12 Mei 2012

    16 Mei Tarikh Perayaan Hari Guru

    Dia  umpama sebuah pelita
    Menjadi penyuluh  jalan cahaya
    Membawa obor  amanah bangsa
    Membentuk minda sahsiah manusia





    Dia umpama lilin menyala
    Dalam sinar samar tetap setia
    Memikul tugas tanpa putus asa
    Mencurah keringat mengajar tulis baca

    Hari ini tercatat dalam sejarah negara
    Tanggal 16 Mei menjadi peristiwa
    Menyambut perayaan pendidik  setia
    Meraikan jasa guru membangun bangsa

    Dia tetap setia memegang amanah bangsa
    Mendidik mengajar  dipedalaman desa
    Mendaki bukit menuruni lembah 
    Mengharungi jalan berdebu  tanah merah 

    Nun di pedalaman Pensiangan   dan Beluran
    Menjadi saksi sebuah pengorbanan
    Mendidik  anak anak  kehausan pengetahuan
    Membangun  peradaban citra modal insan



    Tugas guru bukan mencari keuntungan tetapi ingin mengangkat
    martabat modal insan .
    Gambar : Internet

    Guru tetap tabah menggalas tugas
    Walau kecaman dan cemuhan menjadi asam garam
    Dari setiap penjuru yang  kekadang tidak berasas
    Tidak pernah mengharap simpati dan belas ehsan


    *Uploaded by on May 12, 2008

    Guru  manusia  berhati mulia
    Berkorban  tenaga  setulus jiwa
    Mencurah ilmu mencerdas bangsa
    Mengharap ganjaran  Tuhan Yang Esa


    Beberapa dasawarsa yang lalu
    Guru menjadi  ikon   disegani
    Memiliki ilmu dan peradaban tinggi
    Menjadi lambang guru sejati 

    Guru sejati (sengoti) sumber inspirasi
    Sebagai Murrabbi duniawi dan ukhrawi
    Menjadi Mursyid membawa  risalah Rabbani
    Mendambakan keberkatan  dari Illahi

    Serangkai Al Fatihah buat mereka yang telah tiada
    Menyahut panggilan Tuhan Maha Esa
    Semoga diberkati setiap amalan mulia
    Menabur bakti semasa hayat di dunia

    Dalam meniti arus pembangunan
    Kekadang sirna dipertengahan jalan
    Tugas guru  bukan mencari keuntungan
    Mengangkat martabat sebuah kehidupan

    Guru inovatif melonjakan transformasi pendidikan negara
    Menjadi tema perayaan Hari Guru tahun ini
    Seluruh warga   berpadu  janji   menyumbang  idea
    Menjadikan Malaysia negara yang disegani

    SELAMAT MENYAMBUT HARI GURU KE 41

    Nukilan minda 
    Che' Yahya Che' Soh
    Pengetua SMKSB, Segambut Kul
    11 Mei 2012

    11 May 2012 

    EDUCATION: The mark of a 'quality' school

    By Liong Kam Chong, Seremban, Negri Sembilan

    THE high-level Education Revamp Committee will review and deliberate on nine areas of our education system. "School quality" is one of the areas. Mention "school quality" and it immediately brings to mind the notion of a school that achieves high grades in public examinations, wins numerous co-curricular awards and has an impeccable disciplined student populace, a close rapport with its local community and is in collaboration with an educational entity in a distant land.

    Schools that have achieved this have been given cash incentives or rewards by the Education Ministry. All this is well and good. But, if we ponder a little further, we may realise that this is but quality "stereotyped" and "standardised". Every school is doing the same thing; only that each arrives and achieves at a different level. Those that are assessed to be at the highest level on average get the incentives or rewards. But, basically, all schools are doing the same things.

    Quality should be "liberalised". Yes, achieving a certain competitive level of success in all the above-mentioned scopes of school life is necessarily important, but beyond and above that, a "quality" school must show that it has character, it is different and it is unique. In other words, a "quality" school should have its own ethos or distinguishing characteristics and its own niches or unique areas of distinction.

    A "quality" school is not just the best among equals, it is not a "standardised" unit. A "quality" school stands out. It is of its own.
    Perhaps the ministry would consider reviewing its stereotypical evaluation of school achievements. At present, to be chosen for incentives or rewards, schools have to achieve in every one of the different strictly defined categories of activities.

    Rankings or marks are accordingly given and the accumulated totals determine if a school gets to be selected for incentives or rewards. Evaluation like this leads to stereotypical pursuits. And, such pursuits get everybody in school busy, restless and soon very tired. And, the "trophy" gained only signifies that the winner is the best among all the stereotypes.

    Schools should focus on building their own ethos and establishing their own niches and be recognised for their efforts. This will spare schools from busy running after all and sundry just to get more and higher rankings and marks in order to win the incentives or rewards. Beyond the basics and core, schools should be recognised for what they can do excellently differently.

    The school leadership and management must begin to put greater emphasis on building up the school ethos and characters. What personality traits or characteristics are particularly endorsed by the school? What manner of educational pursuits would the school emulate? Perhaps, a starting point for establishing a school ethos is to revisit the existing school motto. How many students are aware of their school motto, least of all practise it? What modifications need to be done? And, how does a school ingrain the "new" ethos upon its student populace? These need hard thinking and tough execution.

    A school's ethos builds identity and bond among its students. It births love for the school and establishes links between students and school that lasts even after the students have left school. This "love and link" to the alma mater is much lacking in schools today. "Quality" schools produce "quality" students who remember and value their schools.

    As for the school establishing its own niches, recognise first that every child is blessed, in good measure, with multiple abilities (intelligences) and at the same time, each child is gifted in specific areas of ability. With proper nurture and discipline, these abilities will flourish and help establish the school's niche.

    Not every child needs to achieve a string of As in the exam (that's excellence), but every child should strive to pass all major exams (that's success).
    Not every child can aspire to be a top-notch sportsman or sports woman (that's excellence), but every child should strive to pass all standard takings in his or her physical education classes and enjoy sports and games (that's success). There can be many more such examples. It means that with reasonable effort and discipline, every child can achieve success in all aspects of his or her schooling.
    At the same time, every child can strive for excellence in his or her specifically gifted areas of study or learning.

    A school should strive to facilitate and provide opportunities for its students to explore and exploit their gifts. Then, with hard work and discipline, the students can achieve excellence; each in his or her own niche.
    When a school appreciates, facilitates and cultivates its students' abilities, it will build more self- esteem and greater confidence in its students. In time, the school will see more successes and excellence among its students. This then is the pool of talent from which the school derives its strength and niche. It no longer has to labour in vain to achieve in areas "defined and directed" unto it by the higher authority.

    A school's ethos and its niche strengths are the true trademarks of its quality. In assessing "quality" schools, these qualities should rightly be given due considerations.

    New Straits Times 11 May 2012

    Tuesday, May 8, 2012

    EXTREME WEATHER

    EXTREME WEATHER: 150 households in 14 villages in Ulu Yam and Batang Kali affected

    .
    Firemen pumping out floodwaters at the junction of Jalan Duta and Jalan Kuching yesterday. Massive jams were reported throughout Kuala Lumpur. menuju pusat bandar. Pic by Rosdan Wahid
     KUALA LUMPUR: THE west coast of the peninsula is expected to see more rainfall but it would not be as intense as yesterday, said the Meteorological Department.
    Department director-general Datuk Dr Yap Kok Seng said the southwest monsoon season was expected to begin in the later half of this month and more rainfall was expected in the mornings.
    "It is now the inter-monsoon season and the squall line can still be formed at dawn around the Straits of Malacca. This can bring strong winds and heavy rains to west coast states."
    The department recorded 183mm of rainfall in Batang Kali and 176mm in Ulu Yam, both in Selangor, from 3am to 9am yesterday, with the downpour being the heaviest between 5am and 6am.
    This caused the worst ever flooding in the areas in the past 40 years, causing some 150 households in 14 villages to be hit by flash floods.
    Among the areas were Kampung Ulu Kalong, Lorong Haji Nordin, Kampung Ulu Yam Baru, Kampung Batu 30, Ulu Yam Lama, Jalan Kampung Kuantan, Kampung Genting, an animal shelter quarters in Ulu Yam, Kampung Genting Malik, Kampung Masjid, Kampung Tengah, Kampung Sungai Manis, Kampung Sekolah, Kampung Seri Cahaya, Kampung Sentosa and Kampung Sungai Menyorok.
    Selangor Fire and Rescue Department deputy director of operations Mohd Sani Harul said the flood level rose to 2m at the height of the downpour.
    He said Kampung Sungai Menyorok and Kampung Genting Malik were the worst hit. He said 47 residents, including a man in his 70s and a 7-year-old, were rescued after they were trapped in their homes for two hours.
    "We had to turn a nearby bus terminal into our base. Five rescue boats were used to save those trapped. Several residents were evacuated to the nearest police stations."
    The rescue teams comprised firemen, police and men from the Civil Defence Department, Rela and Health Ministry.
    Most of the residents returned to their homes later in the day to clean up despite being advised by the authorities not to go back yet.
    A victim, Isa Mustapha 47, said he thought he was dreaming when he woke up to see his bed surrounded by water at 4.30am.
    "I immediately woke my wife and children up.
    "We wanted to save our car and electrical appliances but it was too late as the water level was already up to our waists."
    Another victim, 59-year-old Nuriah Mohd, said strong river currents brought down her house walls.
    "The walls just collapsed and drifted away in the current. Given that our house is near Sungai Batang Kali, it took only several minutes into the downpour for our home to be flooded.
    "My three children, two grandchildren and I had to climb onto the roof using a ladder to save ourselves. It was around 8am when the water started to subside."
    No fatalities were reported.
    The downpour hit Kuala Lumpur about 2am, lasting several hours. It caused widespread traffic jams.
    Among the areas affected were Batu 101/2, Lorong Tok Mano, Gombak, Jalan Kuching heading into the city and the DUKE highway from Gombak to Petaling Jaya.
    Reports of floods and damage caused by strong winds were also reported in Klang, Tanjung Minyak in Malacca and in Alor Star. Additional reporting by G. Surach, Fariza Uzmat and Hanis Maketab

    New Straits Times 8 May 2012

    Monday, May 7, 2012

    Pemikiran Muhyiddin Merealisasi Transformasi Pendidikan

    Sejak memimpin Kementerian Pelajaran pada tahun 2009 yang lalu, Tan sri Muhyiddin Yassin yang juga Timbalan Perdana Menteri telah mencetuskan  gagasan pemikiran untuk mentransformasikan pendidikan negara bertujuan melahirkan modal insan negara yang berwibawa, berkompeten dan mempunyai jati diri unggul untuk pembangunan masa depan negara. 
     
    Bermula dengan Bidang Keberhasilan Negara (NKRA) beliau telah menetapkan sasaran yang perlu dicapai  iaitu : Memperluas akses pra sekolah. Penguasaan LINUS (literasi ,numerasi) Sekolah Berprestasi Tinggi(SBT) dan memberikan Tawaran Baru (Baiah) kepada sekolah yang berjaya mendapat prestasi dalam pembangunan akademik.

    Transformasi Kurikulum

    Kurikulum merupakan elemen yang sangat dominan dalam menentukan dasar pendidikan negara. Pembangunan kurikulum yang ditunjangi dengan kemampuan guru menterjemahkan materi pengajaran (sukatan) dalam pengajaran dan pembelajaran menjadi pemangkin kepada kejayaan pelajar. Kerajaan telah menetapkan pemansuhan PPSMI dan menggantikan  dengan dasar Memartabatkan Bahasa Malaysia (MBM) dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBI) .
     
    Transformasi kurikulum ini memberi manfaat besar kepada para pelajar  yang kurang berkemampuan menguasai terminologi dalam Bahasa Inggeris dalam subjek Matematik dan Sains. Beberapa dasar lain turut diperkenalkan oleh YB Menteri seperti Dasar 1Murid 1 Sukan bertujuan menjadikan sukan sebagai cara hidup untuk pembangunan modal insan negara. 
     
    Kerajaan juga telah menetapkan subjek SEJARAH wajib lulus pada tahun 2013 dan menjadi mata pelajaran TERAS yang diajar disekolah rendah menerusi Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) pada tahun 2014. Bagi mengurangi beban pelajar , kerajaan juga telah menetapkan setiap calon mengambil 10 mata pelajaran dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

    Che' Yahya Hj Che' Soh
    8 Mei,2012 

    Ustaz Mohd Erfino Yang Saya Kenali



    Ust. Mohd. Erfino Johari meladeni kami makan malam 
    di rumahnya di Ealing  London pada Julai 2009
    Gambar : Ehsan Ust Mohd Erfino.

    Seorang figura yang futuristik, saya mengenali pemilik nama ini Mohd. Erfino Johari sewaktu berkhidmat sebagai Ketua Unit Penilaian Peperiksaan JPN WP KL dari 2001-2009. Selama bertugas di JPN WP KL sempat berkunjung ke beberapa buah negara seperti UK (2004), Australia (Tasmania, Melbourne, Sydney 2006) dan New Zealand (Otago University ) bersama pegawai LPM Dr. Jamil Adimin dan Dr. Khodori Ahmad menjalan tugas rasmi yang ditetapkan LPM.

    Ustaz Erfino yang saya kenali

    Graduan lulusan Universiti Jordan ini mempunyai perawakan yang menarik, futuristik, berwawasan dan mempunyai kekuatan intelektual yang tinggi. Beliau seorang yang mudah didekati dan berhemah tinggi. Sewaktu bertugas sebagai Atase Agama di MSD London, beliau menemui setiap pelajar Malaysia di serata daerah  di UK  menyampaikan wacana ilmu dan perkembangan  pembangunan pendidikan semasa kepada para pelajar disamping memberikan  khutbah Jumaat secara rutin di Malaysia Hall .
     
     















    Bersama Ust Mohd Erfino Johari di MSD London .


    Ustaz Erfino banyak menulis rencana ilmiah dan menerbitkan koleksi khutbah jumaat dalam dwi bahasa (bilingual) yang sangat bermanfaat kepada masyarakat muslim dimana sahaja mereka berada. Beliau juga berbakat menyampaikan lagu-lagu berunsur Rabbani  untuk mendidik masyarakat .

    Che' Yahya Che' Soh 
    7/5/12



        

    Menjana kekuatan organisasi

    Organisasi merupakan wadah penyatuan umat yang di asaskan untuk mencapai sesuatu matlamat. Berbagai bentuk organisasi mempunyai tujuan berm...