Monday, February 27, 2012

NUTP syor guru bersara ganti ETA
Oleh Mohd Feroz Abu Bakar
feroz@bharian.com.my
2012/02/27

KUMPULAN Peace Corps bermesra dengan pelajar bagi membantu penguasaan bahasa Inggeris.
KUMPULAN Peace Corps bermesra dengan pelajar bagi membantu penguasaan bahasa Inggeris.
Dialek bahasa Inggeris AS sukar difahami

KESATUAN Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mendakwa tindakan menempatkan Peace Corps atau Pembantu Guru Bahasa Inggeris Fullbright (ETA) selama beberapa bulan tidak banyak membantu meningkatkan penguasaan pelajar.
Presidennya, Hashim Adnan, berkata maklum balas daripada guru di Terengganu yang mempunyai ETA menunjukkan pelajar terpinga-pinga mendengar dialek bahasa Inggeris Amerika Syarikat (AS) kerana sebutannya sukar difahami.
Beliau berkata, ETA juga mungkin bukan guru BI atau jika mereka guru terlatih sekalipun, kaedah yang berjaya di AS tidak semestinya berkesan jika diterapkan di negara ini kerana tahap penguasaan pelajar berbeza.

Di AS katanya, bahasa Inggeris ialah bahasa ibunda tetapi di negara ini, bahasa berkenaan ialah bahasa kedua atau bahasa asing.

“Adalah lebih wajar jika Kementerian Pelajaran mengambil semula guru Bahasa Inggeris yang sudah bersara bagi mengatasi masalah itu yang sekali gus membantu meningkatkan penguasaan pelajar.

“Sebagai penyelesaian jangka panjang, mereka juga beranggapan melatih warga negara tempatan yang fasih dalam bahasa berkenaan lebih baik daripada menaja sukarelawan atau penutur jati dari negara lain,” katanya.
Baru-baru ini, seramai 50 rakyat AS tiba di negara ini dan mereka ditempatkan di beberapa sekolah di Terengganu, Pahang dan Johor sebagai kumpulan pertama ETA. Masing-masing adalah sebahagian daripada 300 ETA yang dibiayai kementerian.

Adnan berkata, kedatangan ETA juga boleh mewujudkan pertembungan budaya yang mungkin tidak disenangi pelajar.

Sepanjang tempoh beberapa bulan pertama, ETA perlu menghabiskan masa menyesuaikan keadaan tempatan kerana mereka perlu belajar budaya dan mesra dengan murid.

Sementara itu, Presiden Kirkby International College, Bismillah Khatoon Abdul Kader, berkata hasrat membawa ETA supaya pelajar meniru percakapan penutur asli mengelirukan pelajar.

Katanya, slanga penutur dari AS berbeza dari United Kingdom (UK), bahkan UK mempunyai beberapa slanga seperti Irish, Scotland atau Welsh.

Beliau berkata, AS juga menggunakan sistem ejaan berbeza berbanding UK yang dianggap standard di negara ini.

“Lagipun, ada banyak lagi negara lain yang menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa ibunda selain UK atau AS dan mereka juga boleh dianggap sebagai penutur jati,” katanya.

Berita Harian Online 27 Feb 2012

Thursday, February 23, 2012

Sahkan naik pangkat sebelum laksana SBPA
Oleh Mohd Feroz Abu Bakar
feroz@bharian.com.my
2012/02/23

KGMMB dakwa ramai guru kanan tak pasti status

KESATUAN guru mendesak Kementerian Pelajaran mengesahkan terlebih dahulu mengenai kenaikan pangkat yang sudah dinilai mengikut Sistem Saraan Malaysia (SSM) sebelum menguatkuasakan Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA).
Kesatuan Guru Melayu Malaysia Barat (KGMMB) mendakwa sejumlah jawatan kanan masih belum mendapat pengesahan kementerian walaupun penilaian, temu duga dan pembentangan sudah dilaksanakan pada Jun dan Julai tahun lalu.
Warga pendidikan kini serba salah kerana selepas menandatangani SBPA, syarat kenaikan pangkat berbeza berbanding SSM sedangkan mereka sudah dinilai mengikut SSM. - Abdullah Mamat, Pengerusi KGMMB.
Pengerusi KGMMB Cawangan Terengganu, Abdullah Mamat, berkata sebagai contoh beberapa penjawat Pengetua gred DG48 masih menunggu surat pengesahan kenaikan gred DG52, iaitu Pengetua Cemerlang.

“Apa yang berlaku guru, penolong kanan dan pengetua diberi notis singkat pada Disember lalu untuk menandatangani opsyen sebelum 28 Disember dan menerima SBPA.

“Warga pendidikan kini serba salah kerana selepas menandatangani SBPA, syarat kenaikan pangkat berbeza berbanding SSM sedangkan mereka sudah dinilai mengikut SSM,” katanya ketika dihubungi di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Abdullah berkata, Kementerian Pelajaran harus mewujudkan tempoh peralihan yang memadai untuk menyelesaikan semua kenaikan pangkat atau pelantikan jawatan kanan sebelum menguatkuasa SBPA.
Sementara itu, Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (KPPK) percaya Bahagian Sumber Manusia , Kementerian Pelajaran akan menyelesaikan isu berkenaan secara adil kepada semua pihak.

Presidennya, Adnan Hashim, berkata sebarang perjanjian yang sudah ditandatangani warga pendidikan di bawah SSM akan terpakai walaupun mereka menerima opsyen SBPA.

Beliau berkata, isu penangguhan pelantikan ke jawatan lebih tinggi itu membabitkan segelintir pegawai kanan manakala sebahagian besar warga pendidikan terutama guru biasa menyambut baik SBPA.

“Skim baru ini menyediakan gaji lebih lumayan kepada guru sekolah rendah atau menengah dan saya percaya kebanyakan guru menyambut baik SBPA,” katanya.

Berdasarkan SBPA, guru bukan siswazah menerima kenaikan gaji sehingga 39 peratus, manakala guru siswazah menerima kenaikan 37.7 peratus.

Sebagai contoh, gaji maksimum guru bukan siswazah gred DGA34 dinaikkan daripada RM3,860 di bawah SSM kepada RM5,370 mengikut SBPA.

Bagi guru siswazah pula, gaji maksimum gred DG48, di bawah SSM ialah RM6,325 menjadi RM8,710 mengikut SBPA.

Berita Harian Online 23 Februari,2012

Monday, February 20, 2012

35,000 guru, pelajar jadi ejen antidadah


Haniff Hassan menyampaikan hadiah kepada Haziq Abdullah dari Perlis di majlis Alumni Sahabat PPDa-Petronas peringkat Kebangsaan 2011 di Bukit Gambang Resort City Kuantan, Pahang baru-baru ini.

Seramai 35,000 guru dan pelajar telah dilatih sebagai ejen perubahan pencegahan dadah di sekolah di seluruh negara sejajar dengan matlamat Kementerian Pelajaran Malaysia Sekolah Bebas Dadah 2012.

Pengurus Besar Bahagian Hal Ehwal Korporat Kumpulan Petronas, Haniff Hassan berkata, bagi memastikan matlamat murni itu tercapai, Pemuafakatan Program Pencegahan Dadah (PPDa) antara Kementerian Pelajaran Malaysia dan Petronas telah dilaksanakan.

Menurutnya, fokus pelaksanaan program adalah kepada aktiviti-aktiviti luar bilik darjah yang memberi peluang kepada pelajar mengetahui dengan lebih mendalam tentang akibat penyalahgunaan dadah dan langkah pencegahan untuk menghindari diri daripada aktiviti penyalahgunaan dadah.

"Ia juga selari dengan usaha membangunkan modal insan yang memiliki ketahanan dan jati diri yang tinggi dalam kalangan pelajar dari segi fizikal, emosi, mental dan rohani.

"Selain itu, ia membentuk nilai PPDa iaitu budaya sihat, tingkah laku positif, amalan nilai murni dan sikap benci dadah di kalangan warga sekolah sejak dari kecil lagi," katanya ketika berucap pada majlis Malam Anugerah Program Sahabat PPDa-Petronas 2011 di Bukit Gambang Resort Kuantan, Pahang baru-baru ini.

Perasmian program telah disempurnakan oleh Pengarah Bahagian Pengurusan Sekolah Harian Kementerian Pelajaran Malaysia, Datuk Mazlan Mohamad yang turut dihadiri Pengarah Pelajaran Pahang, Yahya Zainal Abidin.

Haniff memberitahu, tujuan program ini juga adalah untuk mewujudkan permuafakatan warga sekolah dengan masyarakat luar sekolah dalam usaha mencegah dadah selain menyediakan alternatif yang berfaedah supaya dapat menyekat pelajar daripada terlibat dengan dadah.

Tambah beliau, melalui permuafakatan tersebut ia memberi peluang penglibatan ramai pelajar dan memberi pengalaman kepada pelajar untuk meningkatkan motivasi ke arah kecemerlangan hidup.

Katanya, usaha pihak sekolah menyediakan sama ada bilik sumber dan sudut/lorong PPDa dengan pelbagai informasi berkaitan pendidikan dadah, rokok, inhalan, arak dan HIV/Aids adalah usaha yang sangat baik.

"Majlis Anugerah Alumni Sahabat PPDa-Petronas kemuncak kepada program Sahabat PPPDa-Petronas yang mula diwujudkan sejak tahun 2009 dalam membantu Kementerian Pelajaran menghapuskan penyalahgunaan dadah pada tahun 2012," jelasnya.

Hal ini ujarnya, adalah tanggungjawab sosial Petronas seperti mewujudkan Universiti Petronas atau Petrosains kepada pelajar supaya rakyat Malaysia lebih berpendidikan serta celik sains, teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).

Sumber: Utusan online .

Saturday, February 18, 2012

Are We Ready To Be A Teacher?

The question stated above always comes in my mind . What kind of teacher's we want to produce for the country ? Are we satisfied with our work or we just work to fulfill the daily life and receiving salary every month ? Are we ready to be a teacher ? Teacher is a person who has a capability in their field. They have enough train at the University or College with a multiple discipline or skill to be a teacher. They learn how to conduct their students in the classroom and studying pedagogy as part of teaching and learning process but sad to say some of them are fail to practice and implement successfully the job. Some teachers does not bother what is happening in the classroom, poor managing pupils , less lesson prepare and failure to create a conducive process to enhance students participation and collaboration among them.

Teaching profession

picture: internet source

They main focus of teacher is not to transfer knowledge and information only but more essential is to develop human intellectuality, build up performance and self confidence , encourage them to study regularly and appreciate their achievement at all areas. Teaching profession is a professional job . It is not a game or gamble because we are dealing with people, shaping the young generation to become a useful citizen. We are holding the God trust and will answer to The Almighty for every step in life . This is our duty and responsibility to the community. They are very concern about their kids . We need to cater them in a good manner to ensure they can stand on their own way when they leave school. In line with the Government Transformation Program (GTP), Education system will change slowly from examination to assessment to evaluate students base on psychometric, co -curriculum achievement, school base assessment and centralize examination. The evaluating component assessing should be clear to all teachers and administrators in school to ensure they can provide student needs with fairly , accurately and trustworthy.

Attitude and mindset

picture: internet source

People with a various assumption and interpretation always find excuses to make a change and move forward and sometimes will abuse their work . Teachers must listen, analyst and accepting the instruction to make a continuous improvement in our teaching transformation program. We must take fully responsibility to up hold our image with accountability and integrity to strengthen education quality system

note: Enhancing mind 19 Feb. 2012







Menjana kekuatan organisasi

Organisasi merupakan wadah penyatuan umat yang di asaskan untuk mencapai sesuatu matlamat. Berbagai bentuk organisasi mempunyai tujuan berm...